Repository logo
 
Publication

Public perception of artificial intelligence in leadership : trust, skills, and desirability

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAlmeida, Filipa de
dc.contributor.authorDorner, Felix-Constantin
dc.date.accessioned2025-01-22T16:24:26Z
dc.date.available2025-01-22T16:24:26Z
dc.date.issued2024-10-15
dc.date.submitted2024-09
dc.description.abstractTopic: The integration of Artificial Intelligence (AI), particularly Generative AI, is transforming business processes and prompting questions about its potential role in leadership. This thesis investigates public perceptions of AI leadership in comparison to human leadership, focusing on key trust factors (ability, integrity, and benevolence) and the perceived competence of AI in essential leadership skills, and how these factors impact the desirability of AI in a leadership role. Methods: Two quantitative studies were conducted. Study 1 examined trust in AI leadership in direct comparison to trust in human leadership. Study 2 assessed public perceptions of AI9s capabilities in fulfilling leadership roles based on the 23 essential leadership skills identified in the O*NET Database. The studies are based on randomized samples from 314 participants (Study 1) and 207 participants (Study 2). Findings: Results from Study 1 revealed that human leaders are significantly more desired than AI leaders, driven by differences in perceived trustworthiness, (ability, integrity, and benevolence), whereas ability was the strongest factor. Study 2 showed that while AI is perceived as capable in technical skills, its lack of social skills, particularly negotiation and social perceptiveness, negatively affects its overall desirability and perceived capability as a leader. The results show that a decrease in perceived ability (trust factor) does lead to a significant decrease in trust, whereas an increase in perceived skill level does not lead to an increase in desirability. The findings highlight the need for AI to improve its social capabilities to be accepted in leadership roles.pt_PT
dc.description.abstractA integração da Inteligência Artificial (IA), particularmente a IA Generativa, está a transformar os processos empresariais e a levantar questões sobre seu potencial papel em cargos de liderança. Esta tese investiga as percepções públicas sobre a liderança de IA em comparação com a liderança humana, com foco nos principais fatores de confiança (habilidade, integridade e benevolência) e na competência percebida da IA nas habilidades essenciais de liderança. Também, examina como esses fatores impactam a desejabilidade da IA em papéis de liderança. Para tal, foram realizados dois estudos quantitativos. O Estudo 1 examinou a confiança na liderança de IA em comparação direta com a confiança na liderança humana. O Estudo 2 avaliou as percepções públicas sobre as capacidades da IA em desempenhar funções de liderança com base nas 23 habilidades essenciais de liderança identificadas no banco de dados O*NET. Os estudos foram baseados em amostras randomizadas de 314 participantes (Estudo 1) e 207 participantes (Estudo 2). Os resultados do Estudo 1 mostram que líderes humanos são preferidos a líderes de IA, principalmente por diferenças na confiabilidade percebida, com a habilidade sendo o fator mais forte. O Estudo 2 revela que, embora a IA seja vista como tecnicamente capaz, sua falta de habilidades sociais, como negociação e percepção social, reduz sua desejabilidade e capacidade percebida como líder. A redução na habilidade percebida diminui significativamente a confiança, mas seu aumento não eleva a desejabilidade. Conclui-se que a IA precisa melhorar suas habilidades sociais para ser aceita em papéis de liderança.pt_PT
dc.identifier.tid203731085pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/47876
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectArtificial intelligence (AI)pt_PT
dc.subjectAI leadershippt_PT
dc.subjectAI trustworthinesspt_PT
dc.subjectAI in workplacept_PT
dc.subjectAutomationpt_PT
dc.subjectPublic perceptionpt_PT
dc.subjectLeadership rolespt_PT
dc.subjectChief executivept_PT
dc.subjectTrustpt_PT
dc.subjectAbilitypt_PT
dc.subjectIntegritypt_PT
dc.subjectBenevolencept_PT
dc.subjectSkillspt_PT
dc.subjectDesirabilitypt_PT
dc.subjectCapabilitypt_PT
dc.subjectInteligência artificial (IA)pt_PT
dc.subjectLiderança de IApt_PT
dc.subjectConfiabilidade de IApt_PT
dc.subjectIA no local de trabalhopt_PT
dc.subjectAutomaçãopt_PT
dc.subjectPercepção públicapt_PT
dc.subjectPapéis de liderançapt_PT
dc.subjectExecutivo-chefept_PT
dc.subjectConfiançapt_PT
dc.subjectHabilidadept_PT
dc.subjectIntegridadept_PT
dc.subjectBenevolênciapt_PT
dc.subjectHabilidadespt_PT
dc.subjectDesejabilidadept_PT
dc.subjectCapacidadept_PT
dc.titlePublic perception of artificial intelligence in leadership : trust, skills, and desirabilitypt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
203731085.pdf
Size:
1.71 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: