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Corporate purpose in startups and established companies : the effect of company maturity and leadership on purpose enactment

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Abstract(s)

This study examines how purpose enactment varies in start-ups compared to established and growth-stage companies, and the extent to which leadership is involved in this process. It em ploys a mixed methods approach that entails extensive literature research and case studies on the current state of research, two qualitative expert interviews and an employee survey as the primary instrument. Interviewees noted that start-ups tend to establish purpose more easily than established companies, mainly due to their less complex structures and lack of extensive histories. According to quantitative data, start-ups exhibit a higher perception of purpose than established or growth-stage firms, with founder-led companies showing also significantly higher levels of purpose than those led by external CEOs. The literature and expert interviews empha size the agility and less rigid structures of start-ups as advantageous for purpose enactment, an observation confirmed by the survey data. The research consistently highlights the struggle of aligning purpose with practical implementation, particularly in larger, hierarchical organizations, pointing to the need for clear communication, the breaking down of silos, and a real commitment from senior management to effectively embed purpose in day-to-day operations. In conclusion, although organizational purpose – when implemented correctly – would have the potential to navigate organizations through stages of growth and serve as a unifying and guiding force, purpose enactment tends to diminish with increasing company maturity.
Este estudo explora a adoção de objetivos em empresas em diferentes fases de desenvolvi mento, centrando-se em empresas em fase de arranque, estabelecidas e em crescimento. Utili zando uma abordagem de métodos mistos, o estudo inclui uma revisão da literatura, estudos de casos, entrevistas qualitativas com peritos e um questionário aos trabalhadores. Os resultados sugerem que as empresas em fase de arranque definem objetivos mais facilmente devido a es truturas menos complexas e à falta de um historial extenso. Comparativamente, as empresas em fase de arranque têm uma perceção mais forte dos objetivos do que as empresas estabele cidas ou em crescimento, sendo que as empresas lideradas pelo fundador apresentam níveis significativamente mais elevados de objetivos em comparação com as empresas lideradas por directores executivos externos. A investigação indica que a agilidade e as estruturas flexíveis das empresas em fase de arranque beneficiam a realização dos objetivos, o que é confirmado pelos dados do questionário. No entanto, o alinhamento dos objetivos com a implementação prática é um desafio, especialmente em organizações grandes e hierárquicas, salientando a im portância de uma comunicação clara, da eliminação de silos e do empenho da gestão de topo em integrar os objetivos nas operações diárias. O estudo conclui que, embora um objetivo or ganizacional bem implementado possa orientar as organizações durante as fases de crescimento e atuar como uma força unificadora, a aplicação deste objetivo tende a diminuir com o aumento da maturidade da empresa.

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Keywords

Corporate purpose Purpose enactment Purpose development Firm maturity Maturity characteristics Leadership Employee perception Organizational culture Propósito corporativo Implementação do propósito Desenvolvimento do propósito Maturidade da empresa Características de maturidade Liderança Perceção do empregado Cultura organizacional

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