Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Traditional vs. smart packaging : exploring the influence of packaging on purchase intention

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203663586.pdf1.85 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Packaging is an essential tool in the field of marketing and over the years, technological developments have led to modern trends such as smart packaging which make it possible to enhance the benefits of traditional packaging by improving the quality and safety of a product. The study investigates how the use of different types of packaging affects consumers9 purchase intention while simultaneously taking into account other factors, such as perceived product quality and consumers9 technology affinity. In order to explore the relationship between these individual variables, quantitative data was collected by conducting two online surveys. Analyzing the data, a significant effect of both traditional and smart packaging on purchase intention was identified, which turned out to be more positive for smart packaging approaches. Additionally, the results show that consumers perceive food in smart packaging as being of higher quality compared to traditional packaging. After exploring that there is a significant mediating effect of perceived product quality, the interaction effect of technology affinity and packaging was identified as not statistically significant. However, there is a significant effect that smart packaging is more effective in increasing purchase intention among consumers with an average or a high level of technology affinity. These findings contribute to the literature by offering a foundation for future research and leading to managerial implications for approaching future marketing strategies.
A embalagem é uma ferramenta essencial no domínio do marketing e, ao longo dos anos, os desenvolvimentos tecnológicos conduziram a tendências modernas, como as embalagens inteligentes, que permitem reforçar os benefícios das embalagens tradicionais, melhorando a qualidade e a segurança de um produto. O estudo investiga a forma como a utilização de diferentes tipos de embalagens afecta a intenção de compra do consumidor, tendo simultaneamente em conta outros factores, como a perceção da qualidade do produto e a afinidade do consumidor com a tecnologia. A fim de explorar a relação entre estas variáveis individuais, foram recolhidos dados quantitativos através da realização de dois inquéritos em linha. Analisando os dados, identificou-se um efeito significativo tanto da embalagem tradicional como da embalagem inteligente na intenção de compra, que se revelou mais positivo para as abordagens de embalagem inteligente. Além disso, os resultados mostram que os consumidores percepcionam os alimentos em embalagens inteligentes como sendo de maior qualidade em comparação com as embalagens tradicionais. Depois de explorar que existe um efeito mediador significativo da qualidade percebida do produto, o efeito de interação da afinidade tecnológica e da embalagem foi identificado como não sendo estatisticamente significativo. No entanto, existe um efeito significativo de que a embalagem inteligente é mais eficaz para aumentar a intenção de compra entre os consumidores com um nível médio ou elevado de afinidade tecnológica. Estes resultados contribuem para a literatura, oferecendo uma base para investigação futura e conduzindo a implicações de gestão para a abordagem de futuras estratégias de marketing.

Description

Keywords

Smart packaging Purchase intention Technology affinity Perceived product quality Consumer behavior Embalagem inteligente Intenção de compra Afinidade com a tecnologia Qualidade percebida do produto Comportamento do consumidor

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue