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Research Center in Psychology

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How does allocation of emotional stimuli impact working memory tasks? An overview
Publication . Ribeiro, Fabiana Silva; Santos, Flávia Heloísa dos; Albuquerque, Pedro Barbas
In this review, we investigated the influence of happy/pleasurable and sad/unpleasant emotional stimuli on working memory (WM) performance. Twenty-eight out of 356 articles were reviewed. We observed that emotional stimuli were used as mood inductors or as targets comprising the WM task. Results showed that WM modalities were influenced differently when updating, interference resolution, span, and complex tasks were applied. Specifically, we found distinct effects of emotional stimuli for updating tasks, in which (a) verbal modality seems to be impaired regardless of the emotional valence used compared to neutral stimuli, (b) visual updating processes appear to be improved by emotional stimuli as the targets of the task, and (c) emotional words improved interference resolution performance. As for storage, span, and complex WM tasks, sad/unpleasant emotional stimuli seem to decrease both verbal and visuospatial modalities when used as emotional inductors.
Coach-athletes communication: data from the communication behaviors evaluation system
Publication . Gomes, A. Rui; Almeida, Albino; Resende, Rui; Morais, Catarina
Este estudo analisa a comunicação entre treinadores e atletas, utilizando o Sistema de Avaliação de Comportamentos de Comunicação (SACC). Este sistema proporciona uma perspetiva ampla das interações entre treinadores e atletas, considerando a perspetiva de ambos e de observadores. Os comportamentos foram avaliados através do Questionário de Comportamentos Comunicacionais (QCC), versão para treinador, atletas e observador. O estudo incluiu 64 atletas de futsal masculino, com idades entre 13 e 43 anos (M = 18.98, DP = 7.05) e os seus treinadores, do sexo masculino, com idades entre 29 e 43 anos (M = 35.75, DP = 5.26). Os resultados revelaram seis aspetos: (1) o CBQ assumiu uma estrutura de dois fatores (comportamentos positivos e negativos), mas um item foi suprimido; (2) os treinadores assumiram comportamentos positivos com mais frequência do que comportamentos negativos; (3) os comportamentos espontâneos positivos foram ligeiramente mais frequentes do que os comportamentos reativos positivos; (4) os treinadores avaliaram-se como apresentando mais comportamentos reativos negativos do que comportamentos espontâneos negativos; (5) feedback positivo e incentivo após insucesso foram os comportamentos positivos mais frequentes; (6) feedback negativo foi o comportamento negativo mais frequente. O SACC assumiu-se como uma ferramenta útil para avaliar a comunicação entre treinadores e atletas.

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Fundação para a Ciência e a Tecnologia

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6817 - DCRRNI ID

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UID/PSI/01662/2019

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