Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Ferreira Matias Alves, José Joaquim

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • As dimensões inovadoras da prática da internet das coisas na educação
    Publication . Magalhães, Andreia; Alves, José Matias; Andrade, António
    A Internet das Coisas (IdC) sustenta-se num conjunto de tecnologias que permite, a partir de dispositivos tecnológicos, como sensores, ligar objetos à internet e destes recolher dados do mundo analógico, em tempo real, possibilitando ações imediatas ou o seu armazenamento para posterior análise e controlo. Esses cenários dinâmicos podem contribuir para o enriquecimento da aprendizagem, evoluindo o ensino para um modelo baseado no desenvolvimento de competências, que exige dos alunos um desempenho mais ativo. Assim, pretende-se investigar as dimensões inovadoras da prática da IdC na educação, através da análise da aplicação do projeto SOLL – Smart Objects Linked to Learning, com alunos do 3.º ciclo, numa abordagem interdisciplinar das ciências. Neste sentido, utilizando uma metodologia mista, questionários aos alunos e inquérito por entrevista, em focus group, aos professores, os dados obtidos mostram que, em geral, esta plataforma tem uma dimensão inovadora para a educação, pois promove melhorias nos resultados educacionais, introduz produtos e serviços novos e/ou melhorados, como novas pedagogias ou novas combinações de pedagogias, incluindo serviços de e-learning e/ou novas formas de organizar as atividades.
  • SOLL: Smart Objects Linked to Learning
    Publication . Magalhães, Andreia Maria Beça; Alves, José Matias; Andrade, António
  • Impact of the internet of things on 3rd cycle students motivation in an interdisciplinary approach to science
    Publication . Magalhães, Andreia; Andrade, António; Alves, José Matias
    Recognizing in Iot an advantage to make teaching evolve to a model based on the development of competences, which requires students to play a more active role, it is intended, using a mixed methodology, to study its impact on 3rd cycle student motivation, in an interdisciplinary approach to science. Thus, through surveys, student questionnaires and focus group interviews with teachers, the obtained data show that students, in general, remain motivated. This brings numerous benefits to its development, leading to greater autonomy in the acquisition of knowledge.
  • SOLL: Smart Objects Linked to Learning: educational platform with the Internet of Things
    Publication . Magalhães, Andreia; Andrade, António; Alves, José Matias
    The Internet of Things (IoT) is a network made up of various objects and devices connected to the Internet, that emerge with great potential for Education. In this sense, we intend to present the SOLL project: Smart Objects Linked to Learning, which is a learning, interactive, dynamic and interdisciplinary platform, supported by a set of technologies that collect and store data, from a greenhouse, for later interdisciplinary analysis. Thus, in this article, the architecture of the platform is exposed, and we also present a description of the components used to create this learning environment and a reflection on the provided learning.