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- Food consumption determinants and barriers for healthy eating at the workplace: a university settingPublication . Lima, João P. M.; Costa, Sofia A.; Brandão, Teresa R. S.; Rocha, AdaBackground: A wide variety of social, cultural and economic factors may influence dietary patterns. This work aims to identify the main determinants of food consumption and barriers for healthy eating at the workplace, in a university setting. Methods: A cross-sectional observational study was conducted with 533 participants. Data were obtained through the application of a self-administered questionnaire that included socio-demographic information, food consumption determinants and the main perceived barriers for healthy eating at the workplace. Results: The respondents identified “price” (22.5%), “meal quality” (20.7%), and “location/distance” (16.5%). For women, the determinant “availability of healthy food options” was more important than for men (p < 0.001). The food consumption determinants at the workplace most referred to by respondents were related to the nutritional value. Smell, taste, appearance and texture, and good value for money, were also considered important for choosing food at the workplace. Respondents referred to work commitments and lack of time as the main barriers for healthy eating at the workplace. Conclusions: Identification of determinants involved in food consumption, and the barriers for healthy eating, may contribute to a better definition of health promotion initiatives at the workplace aiming to improve nutritional intake.
- O açúcar que comes quando bebes: impacto de uma estratégia de consciencializaçãoPublication . Lima, João; Augusto, Catarina; Gaspar, Joana; Brandão, Teresa R. S.; Rocha, AdaA obesidade é um dos problemas de saúde mais graves, a nível mundial. A procura de soluções para a designada epidemia do século XXI contínua, sendo que a relação entre o consumo de bebidas açucaradas e o peso corporal tornou-se uma questão pertinente. Avaliar o impacto de uma estratégia de consciencialização sobre o teor de açúcares simples presentes num conjunto de bebidas disponibilizadas na cafetaria de um estabelecimento de ensino. Foram analisadas as vendas de um conjunto de bebidas antes e após a intervenção. A intervenção baseou-se na afixação de um expositor com as bebidas e a representação da quantidade de açúcares simples, em açúcar, sob o mote O açúcar que comes quando bebes". Procedeu-se a uma análise das proporções das vendas, com um intervalo de confiança a 95%. Após a análise estatística dos rácios foi observada uma redução estatisticamente significativa no número de unidades vendidas, após a intervenção, de refrigerantes do tipo cola e das bebidas gaseificadas. Além disso, houve um aumento no número de unidades vendidas, com significância estatística, de néctares de frutas, chá/infusões e leite de chocolate. A intervenção na cafetaria da Escola de Hotelaria e Turismo de Coimbra foi bem sucedida tendo-se verificado uma redução efetiva das vendas de bebidas açucaradas.