Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Child’s oxytocin response to mother-child interaction: the contribution of child genetics and maternal behaviorPublication . Baião, Rita; Fearon, Pasco; Belsky, Jay; Baptista, Joana; Carneiro, Alexandra; Pinto, Raquel; Nogueira, Marlene; Oliveira, César; Soares, Isabel; Mesquita, Ana R.The oxytocinergic system is a primary biological system involved in regulating a child’s needs for bonding and for protection from threats. It is responsive to social experiences in close relationships, though evidence across studies is not entirely consistent. Guided by previous literature, we investigated individual and environmental factors predicting and presumably affecting children’s oxytocin (OT) response during mother-child interaction. by focusing on children’s OXTR genotype, and maternal behavior, respectively. This was achieved by assessing salivary OT levels of 88 Portuguese preschoolers prior to and following a mother-child interaction task, and by genotyping children’s OXTR SNP rs53576. Maternal interactive behavior was assessed using Ainsworth scales. Results indicated that child genotype and mother’s sensitive responsiveness interacted in predicting change in child OT concentrations from before to after the interaction. Specifically, Genotypic differences emerged under conditions of low maternal sensitive responsiveness: OT levels increased over time for children with the GG genotype when maternal sensitive responsiveness was low, but no such genotypic differences were evident when mothers were highly sensitive responsive. Findings provide preliminary support for the notion that increased understanding of children’s OT and close relationships requires consideration of both individual and environmental factors.
- Desenvolvimento, psicopatologia e apego: estudo exploratório com crianças institucionalizadas e suas cuidadorasPublication . Pereira, Mariana; Soares, Isabel; Dias, Pedro; Silva, Joana; Marques, Sofia; Baptista, JoanaO presente estudo exploratório examinou o desenvolvimento mental e a qualidade do funcionamento sócio-emocional de 16 crianças entre os 3 e os 6 anos, institucionalizadas em Centros de Acolhimento Temporário, relacionando-os com a qualidade das narrativas sobre o apego das suas cuidadoras. Foram utilizadas a Escala de Desenvolvimento Mental de Griffiths, o Questionário de Comportamentos, as Narrativas sobre o Apego e o Attachment Q-Sort. Os resultados revelaram que o nível de desenvolvimento das crianças foi inferior aos valores normativos. Além disso, os valores apresentados ao nível da psicopatologia, em termos de sintomas de internalização e de externalização, aproximaram-se dos valores clínicos. Não obstante e, em contraste com o esperado, a maioria das crianças apresentou valores próximos da segurança (base segura), os quais não estão associados com a qualidade das narrativas sobre o apego das suas cuidadoras. Os resultados são discutidos com base no impacto da privação em meio institucional para o desenvolvimento na infância.