Loading...
6 results
Search Results
Now showing 1 - 6 of 6
- Academic analytics: mapping the genome of the UniversityPublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, AntónioHigher education institutions have multiple technologic subsystems for administrative, pedagogical management, and quality purposes, which gather an immense volume of data from various sources and which do not communicate with each other. The domain of the analytic performances in education emerges from the need to aggregate multiple sources of data, which the complexity of treatment associated with the ease of mobilizing selected information will make it possible to understand reality and optimize management actions. In this paper, we present the architecture and results achieved in the development of an academic analytics aggregator of multiple sources of data on the educational activity.
- Analytics na educação: Da gestão personalizada da atividade de ensino a definição de políticas institucionaisPublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, AntónioPressured by the context of the Information Society, the Higher Education Institutions (HEIs) are introducing innovation by means of technology, investing in technological platforms - especially the LCMS -, for the development of their educational purpose. These platforms are complemented by other technological systems to support the management of the different aspects of the HEIs’ life. The activity of students, teachers and administrators in these systems result in a huge trail of clicks, which is reflected in the huge volume of data registered. The Analytics idea is simple and has a very high transformative potential: the use of this data allows for a more informed decision-making process, opening the door to a new model in the management of HEIs in educational fields and organizational efficiency. In this study, in theory, the theme of Analytics in the Information Society and within the HEIs is contextualized. In the practical field, it presents two main contributions i) the demonstration of the use of Analytics in practice, from the customized management of the teaching activity to the definition of institutional policies; ii) development of two Analytics systems (Learning Analytics and Academic Analytics) for the management of the educational activity from the data made available by technological subsystems in use at the Universidade Católica Portuguesa - Porto.
- Academic analytics: mapeando o genoma da universidadePublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, AntónioHigher education institutions (HEIs) have multiple technologic subsystems for administrative, pedagogical management and quality purposes, which gather an immense volume of data from various sources and which do not communicate with each other. The domain of the analytic performances in Education emerges from the need to aggregate multiple sources of data, which the complexity of treatment associated with the ease of mobilizing selected information will make it possible to understand reality and optimize management actions. In this article, we present the architecture and results achieved in the development of an Academic Analytics aggregator of multiple sources of data on the educational activity.
- Academic analytics na prática: agregar e analisar múltiplas fontes de dadosPublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, António Manuel Valente deAs instituições do ensino superior (IES) utilizam diversos subsistemas tecnológicos para gestão das várias dimensões da vida da organização, que recolhem um imenso volume de dados proveniente desses subsistemas, mas que não comunicam entre si. A ideia do Analytics na Educação alicerça-se no potencial da utilização agregada destes dados para o processo de tomada de decisão e no desenvolvimento de novos modelos na gestão. Partindo-se do caso da realidade da Universidade Católica Portuguesa – Porto, apresentam-se a arquitetura e os resultados alcançados no desenvolvimento de um protótipo de Academic Analytics, para a gestão da atividade de ensino na instituição, que agrega dados de três subsistemas tecnológicos. Deste trabalho resultam três contributos principais: i) Teórico – O Analytics na Educação é um tema novo e em rápida ascensão, sendo, por isso, difícil manter um discurso estável na defi nição de conceitos e descrição de processos. Neste quadro, apresenta-se uma refl exão sobre as principais questões discutidas e são colocados em relação os conceitos mais relevantes; ii) Metodológico – A fundamentação e aplicação do modelo Design Science Research Process (DSRP), que, apesar da sua versatilidade no campo da apresentação de artefactos, ainda tem pouca expressão no campo dos Sistemas da Informação (SI) aplicados às Ciências Sociais e Humanas; iii) Prático – Apresentação do protótipo de um sistema de Academic Analytics.
- Aspetos morfológicos do tratamento de dados na gestão escolar. O potencial do AnalyticsPublication . Andrade, António; Ferreira, Sérgio AndréAs ondas de choque da Sociedade de Informação chegaram à Universidade e as plataformas tecnológicas impuseram-se como suportes fundamentais na transformação pedagógica e na gestão das várias dimensões de atuação das Instituições do Ensino Superior (IES). Estas plataformas recolhem um enorme volume de dados que progressivamente têm sido aproveitados para uma análise avançada e no suporte à tomada de decisão informada, nomeadamente através de sistemas de Learn Analytics (centrados em métricas que fornecem informação aos departamentos, professores e alunos sobre questões relacionadas com a organização e funcionamento dos cursos ou atividades de aprendizagem dos estudantes) e Academic Analytics (direcionados para o plano da gestão institucional, visando dotar os diretores e administradores de informação relativa às vertentes financeira, capital humano ou alocação de recursos, podendo ter também uma componente nacional ou internacional na comparação de sistemas). Neste trabalho, apresenta-se o estado da arte da utilização dos sistemas de Analytics na Educação, com exploração de casos práticos da sua aplicação, enfatizando-se os aspetos morfológicos desde o acesso e preparação dos dados até à partilha e tomada de decisão. Paralelamente, são exploradas questões relacionadas com aspetos éticos e implicações na organização e cultura das IES que decorrem da utilização destes sistemas.
- Academic analytics: anatomy of an exploratory essayPublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, AntónioInvestment in technological subsystems to support the activity of teaching and learning and the various areas of the life of Higher Education Institutions (HEI) is of increasing importance in the implementation of the policy and strategy of these organizations. Each of these subsystems collects a huge amount of data that, if properly organized, can provide useful information for decision making and informed action, which results in the need to articulate the strategic vision with Information Systems. This study aims to identify the technological requirements and understand the technical difficulties in accessing data sources of different technological subsystems in order to facilitate dialogue between the departments which hold the data to build a future Academic Analytics in a HEI. To achieve these goals a prototype was conceived which involved the aggregation, cleansing and standardization of data sources and resulted in a database that integrates records from three data sources—the LCMS (Learning Content Management System), academic management services and quality management services. This prototype allows reports and analysis to be made. Future studies for the development and implementation of Academic Analytics that can produce information to support decision making and control of the HEI’s activity are also possible.