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- The retable of the chapel of Our Lady of Mercy in the cloister of Oporto’s Cathedral: study, conservation and restorationPublication . Monteiro, Patrícia; Frade, José Carlos; Barata, Carolina; Candeias, AntónioThe retable located in the Chapel of Our Lady of Mercy, in the cloisters of Oporto’s cathedral, dates back to the 17th century. Artistically, it belongs to a transition period between the Mannerism and the Baroque styles. The artistic value and the lack of documented information about the artwork led to the development of a project contemplating its the study. Both chemical and physical analyses - observation of the support, micro-FTIR and SEM-EDS - suggest that the retable was carved in sweet chestnut wood, accordingly to the techniques used at the time. The retable presents water-gilded areas contrasting with blue and red phytomorphic motifs. The polychromed areas were later covered with lead white paint. There were also evidences of previous conservation-restoration interventions. The frail condition of the retable’s materials testified the need to conserve and restore it. Among other procedures, the materials were consolidated and the lacunae were filled and inpainted - partially regenerating the artwork’s aesthetic unity.
- Museu Diocesano de Santarém: estudo da escultura em terracota policromada Nossa Senhora da Piedade recorrendo a técnicas de microanálisePublication . Frade, José Carlos; Felizardo, Carla; Afonso, José Ferrão; Subtil, Eulália; Ferreira, Carla; Candeias, António
- Identificação de padrões de estalados: estudo de caso nas pinturas de Adriano de Sousa LopesPublication . Cardeira, Liliana; Guerin, Ana; Bailão, Ana; Candeias, António; Pereira, Fernando António BaptistaEste estudo teve como objetivo analisar o tipo de estalados presentes nestas obras de Sousa Lopes. Inicialmente, efetuaram-se análises ao material constituinte das preparações, aglutinantes e pigmentos, para, posteriormente, estudar as características físicas das fissuras. Para esse estudo utilizou-se um programa de sistemas de informação, QGIS®. Quanto à classificação dos tipos de estalado, utilizaram-se as metodologias desenvolvidas por Spike Bucklow e Knut Nicolaus. Concluiu-se que estas doze obras de Sousa Lopes apresentam quatro tipos de estalados, que variam em função do período de estada em Lisboa (estalados de espiral, grinalda e grade) e em Paris (estalados de grade fixa, reticulares e diagonal). Os estalados presentes são de idade e prematuro, sendo que a sua origem deriva do mau emprego da técnica e do material, da pouca qualidade do material, da utilização excessiva de secante e de negligência na preservação em acervo.