Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- Howl’s moving castle: perspectives from literature to filmPublication . Vieira, Catarina; Kunz, SahraHowl’s Moving Castle (2004), commonly known as a highly acclaimed animation film directed by the master filmmaker Hayao Miyazaki, was based on a teen fiction novel written by the late author Diana Wynne Jones. Miyazaki adapted the book and transformed it into one of his beloved animation films. Although the concept and the overall message is the same, this paper has the objective of carefully analyzing the differences concerning the characters, the plot and the message between the novel and the motion picture, as well as comparing the film version to Miyazaki’s personal aesthetic and his train of thought in order to understand where the differences are coming from.
- Introdução ao desenho: princípios, materiais e exercíciosPublication . Kunz, Sahra
- Persepolis (2007) – a simbologia no filme e na banda desenhadaPublication . Ungureanu, Mara; Kunz, SahraA obra cinematográfica Persépolis (2007), de Marjane Starpi aborda uma temática autobiográfica. Desenrola-se durante o período da Revolução Islâmica, da guerra Irão-Iraque e do pós-guerra. Baseada na banda dese- nhada homónima, trata-se de uma obra visualmente rica em simbologia, e complexa no seu uso de referências visuais. Apresenta-se uma análise de diversos aspetos desta obra cinematográfica, tais como o argumento, a cor, o uso da linha, os personagens e os seus aspetos simbólicos.
- Hayao Miyazaki “A Viagem de Chihiro"Publication . Ungureanu, Mara; Kunz, SahraHayao Miyazaki é conhecido por ser um dos animadores japoneses mais importantes do cinema, responsável por alguns filmes de animação mais belos e bem-sucedidos no Japão. Entre eles conta-se o seu maior sucesso: “A Viagem de Chihiro. Durante este trabalho abordar-se-á o percurso de vida do autor e de que forma a sua infância o influenciou nas suas obras, tornando-as tão especiais. É possível conhecer Miyazaki apenas anali- sando-as, saber o que o inspira, do que gosta e o que o fascina, e princi- palmente o que imaginou e a mensagem que visa transmitir através das ações das suas personagens. Explorar-se-ão os personagens e o conceito de um dos seus filmes: “A Viagem de Chihiro” (2001). Na análise do filme serão abordados os aspetos essenciais da obra: a sua história geral, o seu conceito e metáforas, o que esconde a mensagem do filme, a pré-produ- ção do filme, o que inspirou o artista, e ainda como surgiu a sua banda sonora. Será feita ainda uma comparação de “A Viagem de Chihiro” com as outras obras do artista e tentar-se-á estabelecer a importância do filme no panorama do cinema de animação japonês e a sua popularização no ocidente.
- The presence of the uncanny valley between animation and cinema: a communication approachPublication . Assaf, Rodrigo; Kunz, Sahra; Teixeira, Luis Miguel LopesDespite all the technological advances in the field of computer graphics, the Uncanny Valley effect is still an observed phenomenon affecting not only how animated digital characters are developed but also the audience’s reaction during a film session. With the emergence of computer-generated images being used in films, this chapter aims at presenting a multidisciplinary approach concerning the Uncanny Valley topic. This phenomenon is mainly explained by several psychological theories based on human perception, however, this chapter contributes to the discussion presenting a communication perspective based on the uses and gratification theory connected to the genre theory proposed by Daniel Chandler. In addition, the authors discuss how the technological evolution in rendering is helping out artists to cross the valley, which ends up being unveiled only by motion. As a result of this technical evolution, it is proposed a new animation art style category defined as quasi-real