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- A 3D digital analysis of the hard palate wound healing after free gingival graft harvestPublication . Marques, Tiago; Ramos, Sara; Santos, Nuno Bernardo Malta dos; Borges, Tiago; Montero, Javier; Correia, André; Fernandes, Gustavo Vicentis de OliveiraPurpose: Within this context, this pilot study aimed to evaluate the healing dynamics process of the hard palate after free gingival graft harvesting in the short term (3 months), utilizing digital imaging technology and tridimensional analysis software. Furthermore, assessing the results found to verify the existence of a relationship between gender or age with tissue loss. Materials and Methods: For connective-tissue harvesting, fifteen patients with gingival recessions type (RT) 1 and RT2 were selected. On the surgery day (before the procedure) and after three months, palatal impressions were taken in all patients, and cast models were done for posterior model scanning. The following variables were analyzed: mean thickness alterations (x¯ TA), maximum thickness loss (MTL), mean maximum thickness loss (x¯ MTL), and volume alterations (VA). A descriptive and bivariate analysis of the data was done. The data were submitted for statistical evaluation and were significant if p < 0.05. Results: Fifteen patients were analyzed, 11 females (73.3%) and four males (26.7%). The patients’ average age was 28 ± 8.52 years (ranging between 16 and 48 years old). The palatal wound region’s mean thickness and volume changes were −0.26 mm (±0.31) and 46.99 mm3 (±47.47 mm3) at three months. There was no statistically significant result correlating age/gender with any variable evaluated. Conclusions: Connective tissue graft harvesting promoted changes with a standard volume and thickness loss of palatal soft tissue. A 3D digital evaluation was a non-invasive method with a reproducible technique for measuring thickness or volume after connective tissue is collected. There was no relationship between age/gender and any variables analyzed.
- A experiência digital no período de confinamento: relatos de estudantes da geração ZPublication . Amador, Cláudia Carvalho; Coelho, Sandra Lima; Guimarães, Maria Isabel G. G. CastroNeste artigo pretendemos dar maior visibilidade às vivências juvenis do confinamento e chamar a atenção para o impacto do mundo digital, através de uma abordagem na qual este fenómeno é tido como um facto social total que se faz espelhar, de forma teórica e metodológica, nos mais recentes contributos da Sociologia Digital. Apresentamos uma análise dos resultados de um estudo exploratório que incidiu sobre a experiência digital de 43 jovens estudantes do primeiro ano das licenciaturas da Católica Porto Business School. Estes jovens recém-chegados ao Ensino Superior refletiram, através da redação de narrativas biográficas, sobre as suas vivências durante a primeira vaga do surto da Covid-19, que obrigou a um período de confinamento. Os dados recolhidos permitem, por um lado, compreender qual o papel desempenhado pelas redes sociais durante um período de isolamento imposto, durante o qual os contactos presenciais foram desaconselhados e, por outro lado, aquela que foi uma experiência única, de âmbito mundial, de implementação do ensino à distância. Os resultados revelam que estes jovens, nascidos numa geração que surgiu na era da internet e que, nessa medida, tem uma forte relação com o mundo digital, teve nas redes sociais uma aliada contra o isolamento e o afastamento físico. Demonstram, de igual modo, que estes jovens passaram a associar a estes meios sentimentos de desconforto e de exaustão. Paralelamente, a imposição do ensino à distância sem qualquer tipo de preparação por parte das escolas, professores e estudantes teve consequências que se previam nefastas. Contudo, a insatisfação destes jovens face a esta forma de ensino é praticamente generalizada, não só devido à falta de preparação das escolas, mas também às dificuldades de ajustamento dos professores, num ambiente em que os estudantes se sentiram mais suscetíveis a mecanismos de distração e no qual admitiram ser mais difícil manter a concentração.