Browsing by Issue Date, starting with "2019-05-14"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Dairy products: is there an impact on promotion of prostate cancer? A review of the literaturePublication . Vasconcelos, Alexandra; Santos, Teresa; Ravasco, Paula; Neves, Pedro MiguelThis review of the literature aims to study potential associations between high consumption of milk and/or dairy products and prostate cancer (PC). Literature is scarce, yet there is a direct relationship between mTORC1 activation and PC; several ingredients in milk/dairy products, when in high concentrations, increase signaling of the mTORC1 pathway. However, there are no studies showing an unequivocal relationship between milk products PC initiation and/or progression. Three different reviews were conducted with articles published in the last 5 years: (M1) PC and intake of dairy products, taking into account the possible mTORC1signaling mechanism; (M2) Intake of milk products and incidence/promotion of PC; (M3) mTORC1 activation signaling pathway, levels of IGF-1 and PC; (M4) mTORC pathway and dairy products. Of the 32 reviews identified, only 21 met the inclusion criteria and were analyzed. There is little scientific evidence that directly link the three factors: incidence/promotion of PC, intake of dairy products and PC, and PC and increased mTORC1 signaling. Persistent hyper-activation of mTORC1 is associated with PC promotion. The activity of exosomal mRNA in cellular communication may lead to different impacts of different types of milk and whether or not mammalian milks will have their own characteristics within each species. Based on this review of the literature, it is possible to establish a relationship between the consumption of milk products and the progression of PC; we also found a possible association with PC initiation, hence it is likely that the intake of dairy products should be reduced or minimized in mens' diet.
- Desenvolvimento de novos produtos à base de pescado : paté de bacalhau e paté de ovas de pescadoPublication . Flores, Inês Filipa Vaz; Moreno, Joana Catarina MiguelO sector alimentar está a sofrer mudanças estruturais devido à globalização e novos estilos de vida. Os consumidores estão mais atentos aos produtos promotores de saúde, valorizam a segurança e qualidade dos alimentos e a facilidade na confeção. Face às tendências atuais, as empresas têm que dar resposta às necessidades do mercado. O presente relatório descreve o trabalho realizado durante o estágio curricular na empresa Conservas Portugal Norte. O objetivo principal da presente investigação centrou-se no desenvolvimento de novos produtos à base de pescado com vista a alargar o portefólio da empresa. Os casos de estudo delineados foram a reformulação de um produto existente: paté de bacalhau e o desenvolvimento de um produto inovador: paté de ovas de pescado. A avaliação sensorial dos protótipos reuniu um bom nível de aceitação. Todavia, sensorialmente, não existiram diferenças significativas entre a formulação controlo e a nova formulação para o paté de bacalhau. Com a reformulação do produto foi conseguida uma redução de 28% no valor energético e 39% no teor de lípidos relativamente à formulação controlo. A formulação controlo apresenta maior valor energético face à reformulação, 342 e 247 kcal, respetivamente. A aparência no paté de ovas de pescado foi o atributo destacado pelos consumidores. Nutricionalmente, os patés desenvolvidos são fonte de proteína. Balanceando os resultados obtidos, os novos produtos desenvolvidos constituem uma boa estratégia para valorizar o consumo de produtos à base do pescado e são uma boa aposta para consumidores que procuram produtos prontos-a-consumir nutricionalmente equilibrados. Simultaneamente, durante o período de estágio foi possível incorporar no departamento de qualidade da empresa através do desempenho de tarefas diárias que permitiram adquirir maior conhecimento de segurança alimentar na indústria conserveira.
