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- Uma análise dos serviços de música streaming e dos seus consumidoresPublication . Fernandes, Cláudia Vieira dos Santos; Machado, Fernando Alcides SobralThis study aims to identify the most decisive attributes in the purchasing decisions for consumer streaming music services, as well as analysing consumer's behaviours towards digital music. The study begins with a literature review focusing on the already existing findings in this field even while we could not find any direct characterization in the literature either of streaming music service consumers and their motivations for purchasing a premium package compared to that usually provided for free. We then carried out a survey with the attributes deriving from the literature review before concluding that there are attributes of potential importance that were not included in previous studies. Hence, we were able to define the five attributes of importance to the decision purchase process, specifically price, playlist customization, offline access, videos and advertising. Then, we carried out quantitative analysis with the objective of identifying the attributes users deem decisive in their decisions to buy/subscribe premium services. In particular, a conjoint analysis was carried out with the participation of 312 respondents, subscribers and non-subscribers of streaming music services. Thus far, there have been no such studies in Portugal and a corresponding absence of conjoint analysis studies. The results for the total sample reveal how price appears as the most important attribute, followed by the customization of playlists and offline access. However, we also undertook analysis that segmented four different consumer profiles and that returned distinct conclusions. We also found that almost half of our sample reported doing illegal downloads from the Internet. There are trends in digital piracy that arise as a result of several factors, such as the unwillingness to pay for a legal alternative, and the perceived risk by the consumer from these illegal attitudes is very low. Our results suggest that consumers' ethical judgments generally have no significant impact on their propensity to pirate music.
- Realidade virtual e realidade aumentada : o papel das tecnologias nas estratégias de marketing em PortugalPublication . Rodrigues, Raquel Alexandra Conceição Santos; Afonso, Carla Susana Moiteiro GanitoRealidade virtual e realidade aumentada são duas temáticas que se estão a expandir dentro do meio tecnológico. Para além das várias aplicações que estão a ter em áreas como o entretenimento, turismo e medicina, estão também a revolucionar o mundo do consumo e as estratégias de marketing. Para acompanharem as transformações digitais e atuar onde os consumidores se posicionam, as marcas estão a desenvolver conteúdos virtuais e aumentados, de modo a oferecer-lhes novos modos de aceder aos seus produtos, criando ofertas de valor. Uma vez que os consumidores apresentam um perfil mais tecnológico, as marcas encontram nas experiências imersivas uma forma disruptiva de se relacionarem com eles e de fortalecerem os seus laços. Como tal, esta investigação centrou-se na análise do mercado português, procurando aferir se as marcas a operarem em Portugal estão a incorporar realidade virtual e realidade aumentada nas suas estratégias internas, para atrair e envolver os consumidores. Através da construção de um triângulo metodológico de investigação e de uma recolha de dados qualitativa, foram aplicadas entrevistas individuais a entidades de consumo e economia digital, como a DECO e a ACEPI, que contribuíram para a reflexão sobre o contexto português face a estas tecnologias imersivas. As entrevistas foram também aplicadas a marcas que lançaram recentemente no mercado experiências virtuais e aumentadas para os consumidores, como a MEO e a L’Oréal, e, por fim, a agências de marketing e produção de conteúdos, como a ComOn e a Azimuth Star, que permitiram fazer uma relação entre o tipo de conteúdos que estão a ser desenvolvidos e o que as empresas estão a exigir. A partir dos testemunhos obtidos, procedeu-se à elaboração de um quadro descritivo e reflexivo sobre o panorama português, que permitiu concluir que o país tem condições favoráveis para a dinamização destas tecnologias, embora se encontre numa fase experimental.