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- EDP´s sustainable strategy : how sustainability has influenced EDP’s core values, marketing activities and customer approachPublication . Doolaard, Jochem Maarten; Celeste, PedroSustentabilidade é uma tendência emergente e constitui o foco das estratégias de negócio, conduzidas por incerteza económica e ambiental, adaptações governamentais na regulação e pressão social. A EDP desenvolveu a sua estratégia sustentável e provou ser pioneira no mercado de electricidade. Este trabalho tem como objectivo compreender a influência da estratégia sustentável da EDP em atividades de mercado, abordagem ao cliente assim como na sua oferta de produtos e serviços. Testemunhos da direção da empresa revelaram que a sustentabilidade da EDP requereu o aumento do seu envolvimento com clientes e accionistas através de uma maior transparência, credibilidade e desenvolvimento de diversos canais de comunicação. Atividades de marketing focaram-se na maior consciencialização dos seus valores (humanização, sustentabilidade e inovação), bem como na informação, educação e envolvência dos consumidores no comportamento energético eficiente. Em relação ao mercado liberalizado em Portugal, a EDP focou-se na prestação de serviços, integrando eficiência energética e sustentável na sua oferta. Assim, foi realizado um questionário a uma amostra de 138 consumidores de electricidade em Portugal, a fim de identificar o posicionamento sustentável da EDP, bem como as atitudes mais sustentáveis e comportamentos importantes, dos quais o comportamento global de energia eficiente foi estimado num Índice de Eficiência de Energia (IEE). Verificou-se que os consumidores têm atitudes sustentáveis significativas, mas caressem de um comportamento energético eficiente. Adicionalmente, verificou-se que a preocupação sustentável influencia positivamente o comportamento energético eficiente, enquanto atitudes egocêntricas e de conforto estão aversamente relacionadas.
- Sell in May and go away : adage or self-fulfilling prophecy ?Publication . Santos, António Maria Barahona da Silva Martins dos; Kokkonen, JoniThe purpose of this paper is to explore the “Sell in May” effect, which is related to the fact that financial markets seem to provide positively significant returns from November to April and not significant or negatively significant returns from May until October. The Sell in May effect is present in 30 out of 37 indexes, using a sample of 37 country indexes from 1970 to 2011. All sectors of activity are consistently affected by this seasonal pattern, being the effect stronger in production related sectors. The effect is largely felt in high market capitalization companies and less in companies with high dividend yield, being that there is not any clear pattern regarding Price-Earnings ratio. Furthermore, a strategy developed taken into account the “Sell in May” effect outperforms the benchmark, providing higher risk-adjusted returns for an investor.
- TIMWE - Born Global Firm : case studyPublication . Marques, Frederico José Castro Reis; Cardeal, NunoTIMWE is the Portuguese based company chosen to illustrate and serve as background to support the creation of a teaching case in Strategy, exploring the internationalization of a real company and the challenges undertaken by the process of being a born global firm, followed by a Teaching Note that can be used as a tool to help solving the case. TIMWE is a Portuguese owned company, founded in 2002, that offers mobile monetization solutions and services (entertainment, marketing and money) to its global clients (brands, end-consumers, media groups, mobile carriers and governments), by leveraging its in-house developed intellectual proprietary technology, wide network of connections, mobile expertise and local presence. The main focus of the business strategy always has been B2O (business-to-operators), and since the beginning of its foundation the company aimed to build a global reach. In 2011, it had 26 offices, employing more than 300 people, operating in 75 countries across the 5 continents, as well as partnerships with over 280 mobile carriers spread all over the world giving access to 3 billion mobile subscribers. The case was prepared with the intent of providing useful insights about an IT services Portuguese company that managed to internationalize and operate in several countries, on top of giving a generic overview of the industry where it acts and is doing business. This case can be used as a basis for class discussion, where students have the possibility to analyze the growth and expansion strategy of the company, assess the overall industry by backing-up their decisions using all the gathered data and accurate information presented and explained in the case.