Browsing by Issue Date, starting with "2012-09-12"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Alguns fatores determinantes dos resultados obtidos pelos alunos do 9º e 12º anos nos exames nacionais de português e matemática e o efeito escolaPublication . Pereira, Paula Cristina Romão; Azevedo, Joaquim; Portela, ConceiçãoA problemática deste estudo consiste em identificar alguns dos fatores que determinam os resultados escolares dos alunos (medidos através das classificações obtidas em exame nacional) e perceber se as escolas, enquanto organizações, também podem contribuir para o sucesso dos seus alunos. Assim, partindo do pressuposto de que há fatores extrínsecos e intrínsecos aos alunos e às escolas que podem “mascarar” (diminuindo ou potenciando) o valor que cada escola acrescenta aos seus alunos, pretendeu-se identificar e correlacionar esses fatores, verificando o impacto de cada um nos resultados escolares dos alunos. Esta análise foi feita para as disciplinas de Português e de Matemática, no 9º e 12º anos de escolaridade, respetivamente, numa amostra de escolas que integram o programa AVES da Fundação Manuel Leão. A vasta literatura relativa aos determinantes do sucesso dos alunos é analisada com algum detalhe. Dessa revisão bibliográfica foi construído um modelo teórico que considera quatro dimensões (contexto educativo, escola, sala de aula e aluno), os fatores intrínsecos e extrínsecos a cada uma delas e a relação entre eles. Daqui, emergiram um conjunto de fatores relevantes para o sucesso dos alunos, que depois foram operacionalizados no nosso estudo em dois níveis: fatores ao nível do aluno (tais como conforto cultural e material, o histórico (percurso escolar prévio), género, frequência e intensidade de explicações, competências de raciocínio), fatores ao nível da escola (variáveis médias de contexto socioeconómico da escola e das caraterísticas médias dos seus alunos). Usando essencialmente fatores ao nível do aluno, foi, numa primeira fase, construído um modelo de regressão onde se pretendia analisar o impacto de cada fator nos resultados escolares dos alunos. Os resultados sugerem que a variável “histórico”, ao nível do aluno, é o fator que mais determina os resultados escolares dos alunos, tanto na disciplina de Português como na disciplina de Matemática e nos dois ciclos de ensino considerados (3º ciclo e secundário). Numa segunda fase, procedeu-se a uma análise de regressão multinível, tendo-se em consideração a estrutura hierárquica dos dados, através da qual se estimou a magnitude do “efeito escola”. Os resultados sugerem que a importância relativa de cada variável interna ao aluno é semelhante à importância encontrada na análise de regressão, mas identifica a existência de um efeito significativo da escola em todas as análises efetuadas, exceto na disciplina de Matemática, no 12º ano. Tal facto parece ser justificado, pelo menos parcialmente, pela elevada frequência de explicações dos alunos, neste ano escolar, a esta disciplina.
- How does putting an item in a shopping cart/on a wish list influence online shopping behavior?Publication . Miragaia, Diogo Rufino; Mead, Nicole L.This thesis explores reasons for a phenomenon that has been perplexing online retailers but has received scant attention from scholars: online shopping cart abandonment. At the present time, abandonment rates are very high and represent a threat to e-businesses since they could mean the difference between selling and not selling. The objectives of this research are to study, by means of an experiment, how the placement of items in a shopping cart/on a wish list impacts consumers’ online shopping intentions. It was hypothesized that, the longer an item stays in the shopping cart/on the wish list, the less it is desired, as a result of increased conceptual consumption. This mediation of conceptual consumption is central to this research. The experiment consists of two phases. The first phase entails a first survey, which included the between-participants manipulation of type of action (i.e. shopping cart, wish list and control). The second phase consists of a second survey, 3 days and 7 days after the first survey, where desire and conceptual consumption are measured. Overall, no significant mediation effect was found for conceptual consumption in this experimental setting. However, the results suggest that conceptual consumption is a good predictor of desire, although in the opposite direction from what was hypothesized. Moreover, no significant interaction effects were found between the different treatment conditions (i.e. time and action). Despite the extant limitations (e.g. sample size, methodology), this thesis has contributed with relevant insights which could help when e-retailers fight against online shopping cart abandonment.
- Mergers and acquisitions : the case of Vodafone and Cable & Wireless WorldwidePublication . Wegger, Alexander; Tsvetkov, PeterThe larger a firm becomes, the harder it is for the firm to meet shareholders' growth demands through organic growth. In order to meet these increasing growth demands, larger firms tend to look for opportunities to grow through mergers and acquisitions. However, growth can only be produced through mergers and acquisitions when the value of the two firms combined is higher than the individual values of the two firms. On April 23, 2012, Vodafone Group PLC, the worlds leading mobile operator, completed the acquisition of Cable & Wireless Worldwide through a tender offer. This dissertation analyses the potential value creation made possible by Vodafone Group PLC's acquisition of Cable & Wireless Worldwide. The paper starts by reviewing literature on valuation methods and mergers and acquisitions, and discusses which approach that might yield the best results. Historical data on both firms is then assessed and provides a basis for the next step, which is valuing both firms individually and combined. The final part of the paper analyses the acquisition process itself with a basis in the actual execution. The individual valuations of the firms indicate an undervaluation of Vodafone Group PLC and a strong overvaluation of Cable & Wireless Worldwide compared to the share prices over the last twelve months. The combined firm valuation shows significant potential of value creation resulting from the acquisition. Finally, the analysis of the acquisition process concludes that the acquisition price provides a fair distribution of value between the firms and that the acquirers' choice of payment is a good one considering the circumstances