Browsing by Issue Date, starting with "2009-10"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Employability through competencies and curricular innovation : a Portuguese accountPublication . Oliveira, Eva Dias de; Guimarães, Isabel de CastroMore than 50 percent of Portuguese unemployed university graduates are out of work for more than six months (OECD 2009), against the OECD average of 42 percent. This suggests that universities need to do more to improve graduates’ chances in the labour market, and in many ways, the Bologna reform provided European Union universities with an opportunity to tackle this issue. This paper describes the outcomes of the Bologna process, at the Faculty of Management and Economics (Catholic University of Portugal), which began in 2005. Undergraduate degrees’ length was shortened to 3 years and strategies were implemented to improve graduates’ employability. The main strategy was the competency-based approach of curricula development, and the creation of three new subjects dealing specifically with transferable skills: critical thinking, communication and teamwork, and systemic thinking.
- Relatório de estágioPublication . Nunes, Sandra Mariana Santos; Ribeiro, OlivérioO presente relatório reflecte as actividades da componente prática inserida no Curso de Especialização/ Mestrado em Enfermagem Médico-Cirúrgica do Instituto de Ciências da Saúde ministrado pela Universidade Católica Portuguesa, Centro Regional das Beiras. O estágio desenvolvido dividiu-se em três módulos, cada um com uma carga horária de 180 horas. O Módulo I desenvolveu-se entre Junho e Julho de 2008, no Serviço de Urgência do Hospital Distrital da Figueira da Foz; O Módulo II decorreu nos meses de Novembro e Dezembro de 2008, no Serviço de Cuidados Intensivos Médicos do Hospital Pedro Hispano em Matosinhos; O módulo III, estágio opcional, foi realizado no âmbito da Assistência Pré-hospitalar – INEM Delegação do Centro e Enfermagem Perioperatória – Bloco Operatório do Hospital Distrital de Pombal, durante os meses de Janeiro e Fevereiro de 2009. O grande objectivo definido para este estágio foi o desenvolvimento de competências científicas, técnicas e humanas, aliando a prática à reflexão crítica, com o desígnio de prestar cuidados de melhor qualidade ao doente crítico e sua família. Permitindo expandir e aperfeiçoar essas mesmas competências enquanto futura Enfermeira Especialista em Enfermagem Médico-Cirúrgica, de forma a dar continuidade, enriquecer e complementar o percurso desenvolvido a nível pessoal e profissional. Intervim ao nível das diferentes fases do processo que constitui o percurso do doente crítico, respectivamente na sua estabilização e transporte em ambiente Pré-Hospitalar, na sua abordagem em contexto de Serviço de Urgência e na manutenção do seu equilíbrio quando admitido numa Unidade de Cuidados Intensivos. Este percurso permitiu-me adquirir competências de destreza, planificação e tomada de decisão, possibilitando um enriquecimento significativo ao nível da capacidade de raciocínio e definição de prioridades perante situações complexas e imprevistas. Do mesmo modo que contribuiu para o envolvimento e sensibilização das equipas multiprofissionais para a optimização do seu desempenho.
- Gestalt, perception and literaturePublication . Abrantes, Ana MargaridaIn this paper, we shall consider the emergence and significance of gestalt theory in the research of perception (both pragmatic and aesthetic), and moreover the importance this theory has recently acquired in the study of language, the medium of literary art, and in the cognitive oriented research of literature. We will conclude with the consideration of a particular text, Peter Weiss' Der Schatten des Körpers des Kutschers, in which the gestalt notions of figure and ground are manipulated to generate ambiguity and to delay aesthetic perception on multiple layers: On the level of the semantic content, the text tells about an inverted or abnormal way of perceiving the world and interacting with it; on the level of formal composition, this inversion persists, conveyed by linguistic strategies that create ambiguity between figure and ground in expression; and on the level of reception, as the reader progressively shifts attention from the content to the form, in the quest for the meaning of the text. It is our claim that this continuity in the experience of this text is not just illustrated by gestalt concepts: it is revealed in their use.