Browsing by Author "Veiga, Francisco José Miranda"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Critical success factors in accepting technology in the classroomPublication . Veiga, Francisco José Miranda; Andrade, António Manuel Valente deThe adoption of technology on the individual and organizational level may be a necessary condition, but it is not sufficient for the digital transformation, seen as the mobilizing challenge to do something new and different. Without a strategic vision, we take the risk of acquiring resources to do the same as before, essentially changing the format. This inability imprisons the school to inconsequential models, resources and strategies. Interdisciplinary, social and project-based learning that the most advanced technology provides can be adopted. Augmented and virtual reality, the internet of things, robots, artificial intelligence and digital assistants can bring innovation to teaching. But also mobiles, games, simulators and multimedia can inspire collaborative creativity. On the other hand, the pandemic, in terms of the adoption of technology, constitutes a kind of insurrection against the fatalism that it is not possible to restart the system, that is, rethink the school. This study aims at investigating the degree of acceptance, materialized in the use of technology, by teachers of primary and secondary education, in the context of the classroom. As a methodological support to this study, the model “Unified Theory of Acceptance and Use of Technology” (UTAUT)) was used and a questionnaire applied to teachers at our school, obtaining 90 responses. The analysis of the responses reveals that the expected adoption of information technologies currently has a global performance, which becomes the most significant positive influence on the motivation and involvement of teachers. That is, the availability of technology, the speed of access, the applications suited to the curriculum and to the pedagogical approach are, more and more, a harmonious set that is compatible with its mission. The study also clarifies that teachers intend to use ICT as they see in them a different didactic tool that allows different approaches, thus increasing, in general, the quality of teaching and learning.
- O smartphone desafia o ensinar e o aprender : uma App que identifica, avalia e partilha Apps educativasPublication . Veiga, Francisco José Miranda; Andrade, António Manuel Valente deNuma sociedade imersa em inovação e tecnologia, é inegável a evidência que o smartphone pode levar o mundo para a escola e transportar a escola para o mundo. Assistimos a um aumento contínuo da utilização das tecnologias nos processos de ensino e de aprendizagem, mais concretamente na aplicação das tecnologias móveis dentro e fora da sala de aula. Em vez de indiferença ou recusa, esta tendência é um esforço de adaptação da escola à importância da tecnologia na sociedade e um aproveitamento do seu potencial educativo. Os diferentes atores da educação não podem perder a oportunidade de explorar as potencialidades tecnológicas e educativas de um smartphone. Já existem neste momento inúmeras aplicações e boas práticas de utilização destes dispositivos dentro e fora da sala de aula. Assim sendo, é nosso propósito identificar a estratégia para uma escola anytime, anywhere e with any device suportada pelo objetivo central de desenvolvimento de uma APP de acolhimento de um reportório de apps que facilite a catalogação, a avaliação, a divulgação e a partilha. A presente investigação, inspirada numa metodologia Design-Based Research e estruturada em artigos científicos, aborda a adoção e utilização do smartphone dentro e fora da sala de aula, analisando o seu contributo para uma escola mais inovadora e articulada ao mundo real. Os resultados obtidos, apesar de limitados pelo estudo ocorrer num contexto específico, indicam que a utilização do smartphone é um fator de motivação dos alunos, contribui para a consolidação e melhoria das suas aprendizagens, mas exige empenho, persistência, regras muito bem definidas e um período de formação e habituação dos alunos. Os professores necessitam de tempo para procurar, conhecer e experimentar a miríade de apps que diariamente emergem e que estão disponíveis para utilização efetiva. Destacamos, por conseguinte, o papel central do professor que pode implementar uma mudança efetiva na sua prática pedagógica, uma vez que é ele quem operacionaliza a mudança na sala de aula e interage diariamente com os seus alunos.