Browsing by Author "Raposo, Beatriz Viveiros"
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- Emotional (dys)regulation and family environment in (non)clinical adolescents’ internalising problemsPublication . Raposo, Beatriz Viveiros; Francisco, RitaAdolescence is a period of several changes and a time when young people are confronted with some difficult tasks of dealing with a diversity of emotions and building their own identity. Therefore, it is a period of higher vulnerability for the development of internalizing problems. The present paper aims to study some constructs considered relevant to adolescents’ adjustment and/or internalizing disorders, emphasizing the role of well-being, emotional regulation and family environment. Therefore, this research aims to (1) test the mediating role of well-being in the relationship between emotional regulation difficulties, the family environment, and internalizing problems, and (2) understand the differences between adolescents with a higher and lower risk of presenting internalizing problems. In the study, 723 adolescents of both sexes (12–18 years old) from middle to high school completed self-report questionnaires. The results indicated that the mediating role of well-being was partially established between emotional regulation difficulties and internalizing problems, explaining 31% of the variance in these problems. Well-being was also considered a partial mediator between family environment (cohesion and support and conflict) and internalizing problems, explaining 19 and 26% of the variance, respectively. Furthermore, the group with a higher risk of developing internalizing problems (n = 130) revealed higher levels of emotional regulation difficulties and family conflict. In contrast, this group reported less family cohesion and support and lower levels of well-being. The main results of the present study provide relevant data in the context of clinical practice. Important implications are also discussed for the design of psychopathology prevention programs and the promotion of global well-being with adolescents. Considering the limitations of the present study, such as the nonrandom sampling process and the reduced number of participants included in the clinical group, these results need to be deepened in future research in this area.
- Regulação emocional, relações interpessoais e problemas de internalização na adolescência : o papel mediador do bem-estarPublication . Raposo, Beatriz Viveiros; Francisco, Rita Mafalda CostaA adolescência é um período de maior vulnerabilidade para o desenvolvimento de problemas de internalização, como a ansiedade e a depressão. Como tal, a presente investigação teve como objetivo compreender a relação entre os problemas de internalização, as dificuldades de regulação emocional, o bem-estar, o clima familiar e a perceção da qualidade da relação com os pais e pares na etapa da adolescência. Procurou-se investigar as diferenças entre adolescentes com maior e menor risco de apresentarem problemas de internalização, bem como testar o efeito mediador do bem-estar na relação entre as dificuldades de regulação emocional, o clima familiar (conflito, coesão e apoio) e a perceção da qualidade da relação com os pais e pares, e os problemas de internalização. Participaram no estudo 723 adolescentes de ambos os sexos, com idades compreendidas entre os 12 e os 18 anos, que frequentavam 9 escolas do 3º ciclo do ensino básico e secundário da zona da Grande Lisboa e da Ilha de S. Miguel (Açores). Os participantes completaram um conjunto de questionários de autorrelato que permitiram avaliar as variáveis em estudo. Os resultados indicaram que os problemas de internalização se relacionam, positivamente, com as dificuldades de regulação emocional e com o conflito familiar e, negativamente, com o bem-estar, perceção da qualidade da relação com os pais e pares, e com a coesão e apoio familiar. O grupo com maior risco de apresentar problemas de internalização mostrou níveis mais elevados de dificuldades de regulação emocional e conflito familiar e menor perceção da qualidade da relação com os pais e pares, assim como menor coesão e apoio familiar. Confirmou-se, também, o efeito mediador do bem-estar entre as dificuldades de regulação emocional, clima familiar e perceção da qualidade da relação com os pais e pares, e os problemas de internalização. Estes resultados providenciam, assim, dados relevantes no âmbito da prática clínica para a intervenção em adolescentes, como também informações que possibilitam o desenho de programas de prevenção da psicopatologia e da promoção do bem-estar global nos adolescentes. Discutem-se, ainda, algumas limitações e sugestões para investigações futuras.