Browsing by Author "Pereira, Paulo A."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Conduta académica em estudantes de medicina: atitudes, perceções e fatores que influenciamPublication . Barroca, Inês; Pereira, Paulo A.; Neto, IsabelIntrodução. Comportamentos académicos desonestos são praticados em todo o mundo, levantando a preocupação crescente com a falta de competências dos estudantes no seu futuro profissional. Objetivos. Avaliar a conduta académica dos estudantes de medicina da Faculdade de Ciências da Saúde; analisar a perceção dos estudantes quanto à prática de comportamentos desonestos. Materiais e métodos. Foi aplicado um questionário aos estudantes do 1º ao 6º anos, traduzido e adaptado a partir de estudos anteriores, para avaliar quer a prática de comportamentos desonestos, quer a perceção sobre a gravidade desses comportamentos. Foi realizada análise estatística (estatística descritiva, teste t de Student, ANOVA e correlação de Pearson), tendo sido considerados significativos os valores de p < 0,05. Resultados. 580 estudantes completaram o questionário (68,3% da população). Os estudantes afirmam praticar comportamentos académicos desonestos com pouca frequência, com um valor médio inferior a 3 (algumas vezes). Os estudantes que praticam mais atitudes desonestas são do sexo masculino, frequentam um ano curricular mais avançado, têm menor média de curso e frequentam atividades extracurriculares (p < 0,05). As condutas que os estudantes consideram como mais graves são as que menos praticam (correlação muito forte negativa de –0,96). Conclusão. Apesar da prevalência de comportamentos desonestos que os estudantes declaram praticar ser muito baixa, é necessário consciencializar os estudantes para as suas consequências durante o curso e na sua futura atividade profissional.
- Translation and validation of the Clinician Administered PTSD Scale (CAPS-CA-5) for Portuguese children and adolescentsPublication . Barroca, Inês; Velosa, Ana; Cotovio, Gonçalo; Santos, Catarina M.; Riggi, Giulia; Costa, Rita P.; Macieira, Joana; Machado, Leonor S.; Simões, Daniela S.; Pereira, Paulo A.; Pinto, Inês; Carvalho, Paula S.Introduction: The aim of this study was to translate and validate into European Portuguese the CAPS-CA-5 (Clinician Administered PTSD Scale for Children and Adolescents), a semi-structured scale for the diagnosis of post-traumatic stress disorder in children and adolescents, according to the DSM-5 criteria. Material and Methods: This study was developed in three stages. In the first stage, the translation and back-translation of CAPS-CA-5 into European Portuguese was carried out. In the second stage, the version obtained in the previous step was subjected to a pre-test. In the third stage, the final version of CAPS-CA-5, the KIDCOPE questionnaires and the Depression, Anxiety and Stress Scale-Children were applied to 101 children who had experienced at least one potentially traumatic event. The children included in this study were between seven and 18 years old and had a follow-up period in a Child Psychiatry or Pediatrics Clinic in one of the three hospitals involved in this project of at least one month. Results: Regarding the confirmatory factor analysis, our results show that the CAPS-CA-5 is a suitable psychometric instrument to assess the diagnosis and symptoms severity of post-traumatic stress disorder according to DSM-5. Convergent validity was comparable to its original version. Although there were negative relationships with almost all of its clusters, these were not statistically significant when applied with the positive coping strategies of the KIDCOPE. The European Portuguese version of the CAPS-CA-5 showed a good internal consistency (Cronbach’s α for the total scale was 0.89). Conclusion: The European Portuguese version of CAPS-CA-5 has similar psychometric properties to its original version
