Browsing by Author "Padilha, Diana Xavier de Barros"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- A realidade virtual em odontopediatria, indicações e potencial terapêutico : revisão sistemáticaPublication . Padilha, Diana Xavier de Barros; Correia, Patrícia Nunes; Moura, Anna Carolina Volpi Mello deIntrodução: A realidade virtual (RV) surgiu como uma ferramenta promissora no campo da odontopediatria para aliviar a ansiedade e controlar a dor. Ao criar ambientes virtuais imersivos e interativos, a tecnologia VR pode efetivamente distrair e envolver pacientes jovens durante a consulta de medicina dentária, reduzindo assim substancialmente os seus níveis de ansiedade, tornando a consulta numa experiência positiva. Materiais e métodos: A presente revisão sistemática seguiu as guidelines PRISMA com a seguinte questão de investigação no formato PICO: Na população pediátrica (P), a realidade virtual (I) auxilia no controlo da ansiedade e dor (O) numa consulta de medicina dentária comparando com outras técnicas de controlo comportamental (C)? Foram utilizadas as bases de dados PubMed/Medline®, SCOPUS e Web of Science. Resultados: Da combinação dos termos de pesquisa obtiveram-se um total de 525 artigos. Após retirar os 79 artigos duplicados, obteve-se um total de 446. Após a leitura do título e resumo, 392 registos foram classificados como irrelevantes e excluídos. No final foram considerados aptos para essa revisão sistemática, 22 artigos Conclusão: A RV é um método eficaz na redução da ansiedade e dor em crianças durante o tratamento dentário e demonstrou-se ser mais efetiva do que os métodos tradicionais. Ao proporcionar uma experiência envolvente e imersiva, a RV desvia a atenção dos pacientes do ambiente clínico, resultando numa experiência mais positiva e agradável. No entanto, é importante reconhecer as limitações dos estudos apresentados, sendo necessário investigar todo o potencial da RV em odontopediatria.
- Virtual reality and behaviour management in paediatric dentistry: a systematic reviewPublication . Padilha, Diana Xavier de Barros; Veiga, Nélio Jorge; Mello-Moura, Anna Carolina Volpi; Correia, Patrícia NunesBackground: Virtual reality (VR) has emerged as an innovative tool in medicine and dentistry, improving anxiety and pain management in children. The immersive and interactive environments of VR technology facilitate positive engagement of young patients during dental procedures via distraction, potentially reducing anxiety levels and improving treatment experience. The aim of this review was to provide current evidence-based guidance on the usage of VR in the clinical practice of paediatric dentistry. Methods: A systematic review was conducted according to the PRISMA guidelines with the following research question using the PICO format: Does VR (I) effectively manage anxiety and pain (O) during a paediatric dental consultation (P) compared to alternative behavioural control techniques (C)? PubMed/Medline®, SCOPUS and Web of Science databases were searched and analysed. Results: A total of 22 randomised control trials were included in this review. These studies have shown that VR is a highly effective method of behaviour management, successfully alleviating pain and anxiety in children during dental treatment, surpassing traditional tools. Selected studies included participants with a large age range and dental procedures varied greatly, from first consultations to infiltration of local anaesthetic and other invasive procedures. VR was mostly used during treatment delivery and different immersive VR techniques were considered. Behaviour, anxiety and pain scales were used to determine efficacy and patient satisfaction. Conclusions: VR offers an engaging and immersive experience, effectively diverting patients' attention away from the clinical environment, fostering a positive and enjoyable treatment experience. However, it is important to acknowledge the limitations of existing studies and the need for further research to enhance the understanding of VR's full potential in paediatric dentistry.