Browsing by Author "Fernandes, Liliana Catarina Rodrigues de Meneses"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Os serviços florestais desde a sua criação até às leis do regime florestalPublication . Fernandes, Liliana Catarina Rodrigues de Meneses; Mendes, Américo M. S. CarvalhoO presente trabalho é um estudo sobre um dos factos mais marcantes da história da política florestal e das actividades dos Serviços Florestais em Portugal, desde a sua criação, no início do século XIX, até aos dias de hoje, a saber: sendo Portugal um país onde o peso da propriedade florestal privada é dominante, as políticas públicas para o sector e o órgão da Administração Pública mais directamente responsável pela sua concepção e execução não têm, contudo, prestado a devida atenção a esta realidade. Porquê? Com esta investigação pretendemos contribuir para uma resposta a esta questão. Utilizando um enquadramento teórico fundado nos conceitos de dependência da trajectória, fontes de poder burocrático e “advocacy coalition framework”, serão aqui formuladas hipóteses explicativas do problema atrás identificado, hipóteses essas que serão depois analisadas à luz de factos históricos que ocorreram desde a criação dos Serviços Florestais em Portugal, no início do século XIX, até à publicação da legislação do Regime Florestal, no início do século XX, legislação essa que iria constituir o quadro legal da política florestal durante o século seguinte, até aos dias de hoje. Como se mostrará nesta análise, as condições iniciais de formação dos Serviços Florestais tiveram uma grande influência na trajectória que depois seguiram as suas actividades, bem como a política florestal do país, contribuindo, assim, para explicar o problema atrás enunciado.
- Three essays on the measurement of child well-beingPublication . Fernandes, Liliana Catarina Rodrigues de Meneses; Mendes, Américo M. S. Carvalho; Teixeira, Aurora A. C.This dissertation focuses on the measurement of child well-being through summary composite indexes. We address two main questions raised in literature: how can be children better involved in the process of measurement? What aggregation methods should be employed when calculating such composite indexes? In order to answer these questions, this work is structured as follows. In Essay 1 we review some of the relevant literature regarding the measurement of child well-being through summary composite indexes, namely, the Index of Child and Youth Well-Being in the United States, the Child Well-being Index for the European Union, the Microdata Child Well-Being Index developed also for the United States, and the Deprivation Index that was developed for the child population of a specific area (Lisbon) of Portugal. The contributions and limitations of these indexes are identified, together with some needs for future research. In Essay 2 we build up from some of the recommendations made in Essay 1 and propose a new (microdata based) composite child well-being index that takes the children’s own perspectives into account. The theoretical basis for the choice of dimensions and individual indicators is presented and the implementation of the dimensions and aggregation methods to be used in the index are justified and explained. Essay 3 is an empirical testing of the index proposed in Essay 2 using a sample of Portuguese children from the Northern region of the country. In order to have a yard-stick for comparison, we start by reviewing the main determinants of child well-being identified in literature. The methodological aspects of the implementation of the index are presented, together with the description of the child sample, the main hypothesis to be tested and the econometric model specification. The results of the estimation are presented and critically assessed by comparison with other methods of index calculation. This essay concludes with some policy implications drawn from those results.