Browsing by Author "Barbosa, Jorge"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Ser idoso em tempos de pandemia: o impacto do encerramento dos centros de diaPublication . Monteiro, Daniela; Silva, Catarina Vieira da; Barbosa, Jorge; Esteves, AlexandraO trabalho que apresentamos resulta da investigação qualitativa sobre o impacto do encerramento dos Centros de Dia na vida dos utentes no atual contexto pandémico. Com a chegada do SARS-CoV-2, vários organismos e instituições foram obrigados a adaptar-se a novas circunstâncias de risco social. Os dados recolhidos revelaram que todos os entrevistados vivenciaram alterações no seu quotidiano, destacando-se a falta de convivência e os sentimentos de solidão e tristeza, bem como a necessidade de acomodação a novas rotinas, nomeadamente, ao nível das refeições, dos cuidados de imagem, das atividades de convívio e de lazer. A dimensão da espiritualidade e da religiosidade surge como central nos discursos em resultado, por um lado, do processo de confinamento a que estão sujeitos e, por outro, da sensação de limitação dos hábitos e das práticas religiosas enquanto atividades do seu dia-a-dia. A atual pandemia exigiu, igualmente, mudanças significativas no desempenho profissional dos assistentes sociais que trabalham em Centros de Dia.
- Service-Learning Projects (S-L): the contribution and perspective of partnersPublication . Silva, Catarina Raposo Vieira da; Monteiro, Daniela; Barbosa, JorgeThis abstract focuses on the experiences and benefits identified by the partner organisations of different Service Learning (S-L) projects developed in the course units of Social Work degrees of the Catholic University of Portugal located in Braga and Lisbon. The educational experiences were developed in ten social economy organisations, namely in the areas of ageing, education, social inclusion, disability, rural development, and social reintegration of prisoners. Furthermore, these experiences took place in different modalities: presential, online and hybrid. In order to assess the organisations' perspective on the implementation and results of the S-L projects, the responsible teachers applied reflection questionnaires and oral feedback to the institutional heads of the partner organisations directly involved in the implementation of the S-L projects. The data obtained show organisations' benefits in participating in this methodology. For example, according to the partner's feedback, the most important is the involvement and visibility given to the institution, users, and employees within the community and the recognition felt by the organisation in creating protocols that bring the university context closer to social economy organisations. They also highlight the importance of innovative applied practices that contribute to the development of social and civic skills of the monitored populations, with a concern for alignment with the Sustainable Development Goals.