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A questão relativa ao motivo da incarnação foi vista na história da teologia pelo menos de dois modos: a divinização, que seria a sensibilidade da teologia oriental; a redenção do pecado, que seria a sensibilidade mais acentuada no ocidente. Neste ensaio, e partindo da problematização da questão soteriológica em M. Lutero, R. Bultmann e K. Barth, procura entender-se o motivo da incarnação a partir da noção de substituição, tendo como referência, por um lado, a liturgia do sábado santo, e, por outro, os contributos hermenêuticos de D. Sölle e N. Hoffmann sobre a substituição. Alcança-se, deste modo, uma compreensão mais profunda do movimento redentor do Verbo incarnado que se solidariza na experiência da morte enquanto tal, vencendo
a morte no lugar do seu triunfo. A liturgia do sábado santo adquire assim um novo alcance e relevo não só na celebração do mistério pascal, mas também como estímulo para a soteriologia.
The question relative to the motive of incarnation has been seen in the history of theology in at least two manners: divinisation, which would be the angle of oriental theology; redemption of sin, which would be the predominant angle in the West. This essay, taking as a starting point the issues with regard to the soteriological question in M. Luther, R. Bultmann and K. Barth, seeks to understand the motive of incarnation starting from the notion of substitution, taking as references, on the one hand, the liturgy of Holy Saturday, and, on the other the hermeneutic contributions of D. Sölle and N. Hoffmann on substitution. In this manner, we gain a deeper understanding of the redeeming movement of the incarnate Word which supports itself in the experience of death as such, conquering death in the place of its triumph. The liturgy of Holy Saturday thus acquires a new range and relief not only in the celebration of the paschal mystery, but also as a stimulus to soteriology.
The question relative to the motive of incarnation has been seen in the history of theology in at least two manners: divinisation, which would be the angle of oriental theology; redemption of sin, which would be the predominant angle in the West. This essay, taking as a starting point the issues with regard to the soteriological question in M. Luther, R. Bultmann and K. Barth, seeks to understand the motive of incarnation starting from the notion of substitution, taking as references, on the one hand, the liturgy of Holy Saturday, and, on the other the hermeneutic contributions of D. Sölle and N. Hoffmann on substitution. In this manner, we gain a deeper understanding of the redeeming movement of the incarnate Word which supports itself in the experience of death as such, conquering death in the place of its triumph. The liturgy of Holy Saturday thus acquires a new range and relief not only in the celebration of the paschal mystery, but also as a stimulus to soteriology.
Description
Keywords
Incarnação Divinização Soteriologia Substituição Incarnation Divinisation Soteriology Substitution
Pedagogical Context
Citation
FARIAS, José Jacinto Ferreira de – Propter nos homines et nostram salutem: ensaio de releitura do motivo da incarnação. Didaskalia. Lisboa. ISSN 0253-1674. 44:1 (2014) 215-230.
Publisher
Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Teologia