Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Os focos de atenção em enfermagem comunitária e o empoderamento comunitárioPublication . Melo, Pedro; Silva, Rosa; Figueiredo, MariaEnquadramento: A capacitação de comunidades, enquan-to competência específica do especialista em enfermagem comunitária, remete para o empoderamento comunitário.Objetivos: Identificar os focos de atenção dos enfermei-ros que desenvolvem intervenção comunitária, conside-rando a comunidade como unidade de cuidados.Metodologia: Estudo de natureza qualitativa desenvol-vido através da técnica de grupos focais. Os dados foram analisados recorrendo-se à técnica de análise de conteúdo. O sistema de categorias sustentou-se no Modelo Contínuo de Empoderamento Comunitário de Laverack (2005). Foi estabelecido um sistema de categorias para a análise dos dados, sustentado nos focos da Classificação Internacional para a Prática de Enfermagem (versão 2.0). Resultados: Identificou-se 1 foco de enfermagem prin-cipal associado ao empoderamento comunitário (gestão comunitária) e 3 focos integrados como dimensões de diagnóstico do foco principal (participação comunitá-ria, processo comunitário e liderança comunitária). Conclusão: Identificaram-se áreas de atenção que poten-ciam a tomada de decisão clínica dos enfermeiros asso-ciada ao empoderamento comunitário. Existem focos em enfermagem comunitária, relacionados com o empodera-mento comunitário, conferindo um processo identitário alicerçado às competências desta área de especialidade.
- Descriptive study of children’s nutritional status and identification of community-level nursing diagnoses in a school community in AfricaPublication . Melo, Pedro; Sousa, Maria Isabel Costa de; Dimande, Matilde Mabui; Taboada, Sónia; Nogueira, Assunção; Pinto, Carlos; Figueiredo, Maria; Nguyen, Tam; Martínez-Riera, José RamónEffectively responding to children’s nutritional status and eating behaviors in Mozambique requires a community-based care approach grounded in sound nursing research that is evidence-based. The Community Assessment, Intervention, and Empowerment Model (MAIEC) is a nursing theoretical model that is based upon clinical decision-making for community health nurses using communities as a unit of care. We used the MAIEC to identify a community-based nursing diagnosis to address children’s nutritional status and eating behaviors in Mozambique. Objectives: (1) to conduct a descriptive study of children’s nutritional status and eating behaviors in a school community in Mavalane, Mozambique, and (2) to identify a community-based nursing diagnosis using the MAIEC clinical decision-making matrix in the same school community. Method: a cross-sectional, quantitative study was conducted to assess the nutritional status of children using anthropometric data, including brachial perimeter and the tricipital skinfold, and standard deviation for the relation of weight–height, in a sample of 227 children. To assess community management of the problem and identify a community-based nursing diagnosis, we surveyed 176 parents/guardians and 49 education professionals, using a questionnaire based on the MAIEC clinical decision matrix as a reference. Results: malnutrition was identified in more than half of the children (51.3%). We also identified a community-based nursing diagnosis of impaired community management related to the promotion of child health and healthy eating evidenced by the lack of community leadership, participation, and processing among more than 70% of the community members (parents/guardians and education professionals). Conclusion: a nursing diagnosis and diagnostic criteria for nutritional status and community management were identified. The need to intervene using a multidisciplinary public health approach is imperative, with the school community as the unit of care. In addition, reliable anthropometric data were identified as important criteria to complement the nursing diagnosis and guide future public health interventions.