Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Formação de professores em ensino a distância: a experiência da Universidade Católica Portuguesa (UCP) no mestrado em informática educacionalPublication . Lagarto, JoséEste artigo descreve o curso de Mestrado em Ciências da Educação, especialização em Informática Educacional, que a UCP lançou em 2003 através do Instituto de Educação, e que em cerca de dez anos envolveu mais de quatrocentos alunos. No artigo descrevem-se as etapas de um projeto de ensino a distância, desde o seu desenho até à avaliação final. Em cada uma das fases, para além da descrição do que foi, e é ainda, o curso, referem-se com algum detalhe os fundamentos teóricos que justificaram as opções práticas assumidas. Na parte final relata-se o processo de avaliação do próprio curso, mostrando alguns resultados de um inquérito lançado a quase duas centenas de diplomados, materializando a avaliação de nível 3 de acordo com a categorização de Kirkpatrick. Pretendeu-se com este instrumento identificar o impacto da nossa oferta formativa, quer em cada um dos nossos alunos, quer nas organizações onde desenvolviam atividade profissional.
- Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schoolsPublication . Lagarto, José; Lopes, Maria da LuzThe main objective of this article is to understand how basic school teachers (5th to 9th grades) of the Municipality of Viseu (Portugal) carried out their training on information and communication technologies. This article is part of a larger study conducted in 2012 and 2013. To have a clear picture about the skills in information and communication technologies, we applied a questionnaire and interviews and conducted individual and focused groups using a set of selected teachers. For a longitudinal analysis of the development of these skills over time, we compared the results of this study with previous analyses, particularly with that of Jacinta Paiva, in 2002, and noticed how evolved the indicators are. We concluded that training in information and communication technologies, as a rule, does not appear in initial teacher training and is much carried out by self-training, supported by friends and colleagues and in the framework of training departments. Moreover, it was found that there was significant improvement in the number of teachers who have undergone information and communication technologies training.