Browsing by Issue Date, starting with "2021-03-11"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- From ownership to usership : predicting value creation factors for efficient marketing communication activities in the electric scooter sharing marketPublication . Baur, Fanny Lynn; Victorino, Mariana Hidalgo Barata MartinsThe amount of owned means of transportations in city centres negatively affects the environment and people’s quality of life due to pollution, noise, traffic congestion and space problems. Besides public transportation systems, mobility sharing services are decent additional alternatives, supporting the limitation of private vehicles in cities without taking people’s desire for flexibility. In order to decrease the number of private vehicles in cities and to increase using frequency and total use of mobility sharing services, marketers must continue promoting their services in an efficient manner. The aim of this research work is thus to explore value creation factors of electric scooter sharing services and their effects on business success factors in order to suggest efficient marketing communication activities. The outcome of this study aims to propose how marketers should address existing users to consolidate their relationship and strengthen their interest. Recommendations will also be made on how to approach potential users in order to arouse their attention and curiosity. For that purpose, a quantitative online customer survey, both existing customers and potential customers, who belong to the main target group of German electric scooter sharing services was conducted. The findings indicate that existing users and potential users can be approached similarly. Marketing departments can achieve the best business success when focussing their communication on beneficial value creation factors such as emotional, time saving and functional values, whereas environmental value should only be promoted in a subtle manner. Social influences and monetary savings do not have to be emphasised explicitly. Finally, the sacrificial factor of monetary costs should be limited by promoting transparency.
- Social media, privacidade e dados online : implicações para a comunicação e marketingPublication . Bello, Maria Madalena Faria e Melo de Almeida; Jorge, Ana Margarida Ferreira RatoO aumento da utilização de redes sociais e a sua crescente evolução transformaram estas plataformas em poderosos negócios, deixando de estar apenas associadas ao lazer e entretenimento, mas também a dinâmicas de exploração, lucro e uso indevido de dados pessoais. A presente dissertação investiga estas dinâmicas no contexto da indústria do marketing e respetivas marcas, bem como o impacto que estas têm na comunicação, privacidade e comportamentos online, a partir da perspetiva dos jovens adultos. Este grupo constitui aquele que mais navega no mundo digital e, por isso, é o mais afetado por todos estes processos e transformações. Os principais problemas identificados são, assim, o emergente marketing digital e a excessiva personalização de conteúdo e publicidade, a (falta de) privacidade e a crescente vigilância online, o negócio dos Big Data, o poder dos algoritmos e o digital labour, associado ao lucro monetário das marcas através dos utilizadores e dos seus dados online. Nesta investigação, foi utilizado um método quantitativo, através da distribuição de um inquérito por questionário, aplicado a jovens adultos do género feminino e masculino, com idades compreendidas entre os 18 aos 40 anos, que obteve 127 respostas válidas. Os resultados sugerem que os jovens adultos olham para a privacidade online como uma causa perdida, que praticamente já não existe, sabendo da vigilância digital a que estão sujeitos diariamente e tendo noção que pouco ou nada controlam onde, como e por quem os seus dados pessoais online são usados. Contudo, apesar desta desconfiança, este grupo etário continua a ser bastante ativo nas redes sociais. Para além disto, é evidente a saturação que têm em relação à presença online das marcas e à quantidade de anúncios e publicidade que veem. Apesar de estarem conscientes de termos mais técnicos como Big Data e câmaras de eco/bolhas de filtro, os jovens adultos não entendem muito bem como é que estes acontecem e o impacto que têm nas suas decisões, escolhas e opiniões.
- The bioethics of genome editing in livestockPublication . Lopes, Filipa Sentieiro de Sousa; Carvalho, Ana Sofia A. Pinto de; Araújo, Joana Raquel Fernandes QuinaRecently, a host of genome editing technologies have emerged that can edit the genome with progressively increasing efficiency and ease of use. These technologies are based on the use of sequence-specific engineered nucleases, like zinc finger nucleases (ZFN), meganucleases and transcription activator-like effector nucleases (TALEN). Genome editing has been revolutionized, in recent years, with the emergence of clustered regularly interspaced palindromic repeats (CRISPR) and associated protein 9 (Cas9). Consequently, there have been new applications of these genome editing technologies. These genome editing technologies have a huge range of possible applications in livestock welfare, health, productivity, disease resistance, enhance food to human health. These technologies and their applications have sparked both enthusiasm and worry, raising new questions on ethics and governance and generating many debates all over the world. The present work has, therefore, aimed to analyse the ethical issues raised through genome editing applications in livestock and how bioethics could contribute to the search for recommendations in scientific research in the area of genome editing. For this, a literature review based on methodology Preferred Report Items for Systematic Reviews and Meta-Analyzes (PRISMA) was made, in order to understand the state of the art. Issues like ethics, legal and social implications were raised. However, it seems necessary to carry out a revision of the regulatory framework or a boundary definition in order to better clarify the purpose and the limits of the use of this technology. In addition, defining a risk assessment and management procedure, as well as the public acceptance, are important factors for a higher integration of genome editing in our society. In conclusion, genome editing in livestock for all the applied purposes must be considered with prudence and caution until the risks have been rigorously characterised and answered, as well as the public has been properly informed and consulted.
- O valor preditivo do Wisconsin Card Sorting Teste na perda e manutenção de peso após cirurgia bariátrica : um estudo retrospetivoPublication . Monteiro, Pedro Miguel Santos; Ribeiro, Filipa Delegado Neiva Correia; Ribeiro, Olga Maria Coelho Rodrigues AtalaiaIntrodução: O Wisconsin Card Sorting Test (WCST) é um instrumento neuropsicológico que apela particularmente à flexibilidade cognitiva (FC), habilidade fundamental na regulação e adaptação dos comportamentos. Perante o seu contributo na perda e manutenção de peso, o principal objetivo foi explorar o valor preditivo do desempenho pré-operatório nas dimensões de FC do WCST, na perda de peso aos 12 (1), aos 24 (2), e entre os 12 e os 24 (3) meses após a cirurgia bariátrica (CB). Adicionalmente, explorou-se o valor preditivo de fatores emocionais e do comportamento alimentar compulsivo. Metodologia: A amostra foi composta por 100 mulheres submetidas a CB num Hospital público de Lisboa. A variação de perda de peso (VPP) foi a principal variável em estudo, sendo representada pela seguinte expressão: (Peso inicial - Peso final) / (Peso inicial) ∗ 100. Foram recolhidos os dados do WCST, da Escala de Avaliação de Sintomas (SCL-90-R) e da Escala de Compulsão Alimentar Periódica (BES). Realizámos modelos de regressão múltipla linear (MRML) para obter modelos explicativos da VPP(1 e 2), e testes T-Student para a comparação entre o grupo que manteve e o que não manteve a perda de peso no terceiro momento de analise. Resultados: Observou-se uma relação negativa e estatisticamente significativa entre o número de respostas perseverativas (RP) do WCST e a VPP(1 e 2), mesmo quando controlados os fatores idade, escolaridade e sintomatologia depressiva e de ansiedade. Os MRML permitiram identificar o número de RP (p<0.01) como preditor altamente significativo da VPP1, e o índice de ansiedade e de obsessão-compulsão da SCL-90-R (p<0.01) como preditores altamente significativos da VPP(1 e 2). Conclusão: Um maior número de RP, que reflete uma persistência de estratégias mal adaptativas, parece sustentar uma menor VPP1, período durante o qual é fundamental incorporar e adaptar os novos estilos de vida ao quotidiano. Os resultados parecem suscitar o interesse em aplicar o WCST nas consultas de psicologia prévias à CB. Contudo, é necessário replicar os resultados, contornando as presentes limitações.
- Veracity pledge or discreditation strategy? Accusations of legacy disinformation in presidential campaigns in Cabo VerdePublication . Novais, Rui AlexandreThis study constitutes an original contribution to the understanding of how disinformation gains traction in election campaigning by dwelling on yet to be studied case of the 2016 presidential elections in Cabo Verde. Based upon the results of a qualitative analysis focused on the dynamics of legacy disinformation–that is, false or misleading information diffused by the candidates themselves–across platforms, it concludes that besides not being channel-specific, the incumbency and frontrunner status of one of the candidates can be seen as a specific driver of disinformation used to facilitate the election success.
- As últimas imagens: rememoração familiar, trauma e fotografiaPublication . Cardoso, Eduardo PradoAtravés de um procedimento de partilha mnemônica com membros de uma família que sofreu um episódio de violência em 2007, o artigo explicita os índices comparativos possíveis entre o processo da rememoração traumática coletiva e o estudo fotográfico. Entre depoimentos e análises de imagens caseiras, ganha relevo o uso de ferramentas visuais para decodificar processos evocados pelas “últimas imagens”, tanto as perturbadoras quanto as de potencial para ressignificar.