Browsing by Author "Roque, Maria Isabel"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
- Ecclesiastical museums and the pontifical letter on its pastoral functionsPublication . Roque, Maria IsabelThe Catholic Church arrogates a long tradition of protecting and using heritage to complement its evangelisation ministry from the medieval ecclesiastical treasures included in museology proto-history. While these treasures have adopted museographic features, other typologies of ecclesiastical museums have appeared, demanding regulations that could orient their activities. After the Second Vatican Council, the Church became increasingly focused on guaranteeing a worthy destination for the objects left over from worship. In 2001, the Pontifical Commission for the Cultural Heritage of the Church published the Circular Letter The pastoral function of ecclesiastical museums, establishing that the ecclesiastical museum is an adequate solution for these objects, keeping them close to the cultural group of origin and providing continuity to its original catechetical function. Two decades later, a critical analysis of the Letter is proposed in the theoretical frame of museum studies. Considering the recovery object’s original meaning in the museum discourse, the connection to territory, and the interaction with the plural and heterogeneous audience, the conformity of the Letter with the museum theory is underlined. With a focus on its general accuracy, the aim of this study is to evaluate how the Letter remains actualised and adapted to contemporaneity in addition to the challenges and transformations now faced by museums.
- A exposição do sagrado no museuPublication . Roque, Maria IsabelO sagrado é interdito, pelo que a sua exposição no espaço profano do museu parece ser contraditória. O cristianismo, porém, estabelece uma relação inédita no âmbito das religiões, ao restringir a interdição de forma que os objectos do culto, quando desafectos, se tornem execrados e possam assumir uma função museológica. A história da museologia portuguesa faz-se, em grande parte, a partir de iniciativas eclesiásticas e com recurso a objectos de arte sacra. Contudo, nos primeiros museus, o objecto de religião era apresentado como objecto de arte. Só mais tarde os museólogos tomaram consciência da importância de apresentar dados relativos à função, ao significado e ao símbolo. Neste sentido, a museografia actual procura estratégias que realcem o conteúdo sagrado do património religioso.
- Museus, lugares de autenticidade?Publication . Roque, Maria IsabelKimmel, D., & Brüggerhoff, S. (Eds.). (2020).Museen: Orte des authentischen? = Museums: Places of authenticity?. Heidelberg: Propylaeum. (RGZM –Tagungen, Vol. 42)https://doi.org/10.11588/propylaeum.745
- Para uma museologia da religião: análise da carta-circular “a função pastoral dos museus eclesiásticos” vinte anos depoisPublication . Roque, Maria IsabelA Igreja Católica assume uma longa tradição na salvaguarda do seu património cultural, histórico e artístico. Os tesouros eclesiásticos medievais, cumprindo as funções de depósito, inventariação, conservação e exposição, são os antecedentes históricos dos museus eclesiásticos e constituem uma referência obrigatória na proto-história da museologia. No entanto, apenas em finais do século XVIII, com a instituição dos museus e a conexa incorporação de bens eclesiásticos, se assinala a conversão do objeto sagrado ou religioso em objeto museológico. Desde então e, em particular, após o Concílio Vaticano II, a Igreja tem demonstrado uma crescente preocupação em garantir, aos objetos retirados do culto, um destino digno de sua condição litúrgica original. Nesse sentido, a Carta-Circular Função pastoral dos museus eclesiásticos, publicada em 2001, determinava que o museu eclesiástico fosse considerado como um recurso válido e adequado à preservação desses objetos, mantendo-os na proximidade do grupo cultural de origem e dando continuidade à sua função catequética original. Assim, o museu eclesiástico diferencia-se dos restantes por ser confessional, vinculando uma perspetiva espiritual e pastoral à função cultural dos museus, o que, garantindo o rigor da informação, se torna um fator positivo na recontextualização e inteligibilidade do objeto religioso. Além disso, ao referir a interação entre o museu eclesiástico e o território, no quadro referencial dos conceitos de museu integrado e difuso, a Carta propunha uma via de atuação que coincide com o desenvolvimento da museologia atual centrada no público e na experiência do visitante. Passadas duas décadas sobre a sua publicação, propõe-se uma análise crítica da Carta no quadro teórico dos estudos museológicos, a fim de confirmar o seu caráter atualizado, se não pioneiro, no que respeita à recuperação da função e do sentido original do objeto no discurso museológico, à ligação ao território e à cultura do lugar numa perspetiva global e diacrónica, e à interação com o público plural e heterogéneo.
- Reading the Tourist Destination: bibliotourism and place perceptionPublication . Roque, Maria Isabel; Guerreiro, DáliaBibliotourism is a recent concept and an emergent segment of cultural tourism. Considering both the phenomena of tourism increase and the passage from the information society on to the knowledge society, the role of public and heritage library faces new challenges and priorities. The building’s architecture, the artistic bookshelves display, and the value of the collection may be offered as cultural values, determining the library as a tourist attraction. Furthermore, libraries may also assist in all the travel phases, from the preparation to the place experience and its memory preservation. Considering that the cultural tourism motivations are related to learning, experiencing and understanding the place’s history, culture and heritage in both intangible and tangible components, libraries, as documental repositories, are crucial to support the tourist’s information needs and demands. While traditional libraries are reinventing cultural mediation strategies to spread knowledge about those issues, namely by organising exhibitions and performative events, digital libraries, over the past two decades, have become crucial channels in obtaining information. By providing access to data through a range of resources and services in a very inclusive and ubiquitous manner, digital libraries are an essential tool to the tourism planners and consumers, and play a strategic role for the newest tourist generations, and mainly for the Generation Z tourists. Bibliotourism and tourism activities focused on libraries create mutual benefits and development opportunities, as the available knowledge enhances the sense of place and more immersive experiences. The research in this field is at a very early stage, and the theoretical framework is underdeveloped, even if some case studies have been presented in the last years. The main objectives of this paper, conceived as a descriptive study, are to provide critical analysis of the bibliotourism concept and to provide an overview of how to approach the public libraries functions from a touristic perspective. The methods used to achieve these objectives are based on bibliographic research, by confronting the term citations in the general and specialised press with its references in scientific journals, followed by the direct observation of the use of libraries by tourists, in the framework of a theoretical and empirical research model. The expected results are the creation of a new perspective about integrating libraries, cultural mediation and entertainment in leisure tourism and a contribution to the definition and description of a bibliotourism concept.
- Senhora do Cabo: santuário, culto e turismo entre a tradição e a transformaçãoPublication . Roque, Maria Isabel; Forte, Maria JoãoO Círio de Nossa Senhora do Cabo, ou Círio dos Saloios, é uma peregrinação feita anualmente, desde o século XV, entre a região saloia, nos arredores de Lisboa, até ao santuário do Cabo Espichel. Pretende-se analisar a forma como esta prática religiosa, a que se associam actividades profanas, tem evoluído e como é vivida na actualidade, identificando as motivações de quem o procura, entre a devoção e o lazer. Procura-se, ainda, compreender os efeitos do turismo no sentido do lugar, considerando a projectada reconversão das antigas hospedarias de peregrinos em unidade hoteleira. O estudo, de carácter qualitativo e descrito, baseia-se numa revisão da literatura a partir de fontes históricas, complementado com entrevistas não estruturadas e observações participantes. Na sequência da constatação da revitalização do culto, recuperando tradições abandonadas, enquanto outras se perdem ou são modificadas, conclui-se que a transformação do culto pode ser entendida como um factor que contribui para a sua continuidade.
- Sob o desígnio de Mnemosine: a preservação da memória em museus de artePublication . Roque, Maria IsabelO museu define-se como espaço de preservação da memória. Enquanto instituição criada no contexto eurocêntrico de sociedades dominadas por princípios nacionalistas, imperialistas e colonialistas, focava-se no propósito de constituir um repositório patrimonial representativo da arte e da cultura de uma nação ou de um império. Volvidos dois séculos, impõe-se uma reflexão ampla acerca do papel do museu na sociedade pós-moderna, pós-colonial e global. Com um enquadramento teórico assente em estudos que cruzam a museologia, a sociologia e as humanidades digitais, a análise dos impactos do aumento de afluência aos museus e espaços patrimoniais, muito por via do desenvolvimento do turismo de massas e do turismo cultural, e das novas formas de mediação cultural proporcionadas pelas tecnologias da informação e comunicação, pretende contribuir para essa análise acerca da função do museu na contemporaneidade. Como hipótese de partida, sugere-se que a hibridização dos públicos requer a hibridização das narrativas e das estratégias de comunicação, no sentido da disponibilização interativa e personalizada da informação e da construção de experiências imersivas e no pressuposto de que a articulação entre a cognição e a emoção favorece a perceção do sentido dos conteúdos expostos e fundamenta o papel do museu na sociedade.
- Transforming museum management through ICT adoption: an analysis of the Portuguese context during the COVID-19 pandemicPublication . Roque, Maria Isabel; Campos, Ana Cláudia; Almeida, Sofia; Pasandideh, ShabnamThis study aims at analysing the development of digital co-creative strategies adopted by museums during the COVID-19 pandemic and the transformative potential of co-creative experiences with the help of digital tools to redefine the relationship between the museum and its audiences. This is exploratory research using online qualitative surveys applied to Portuguese museums during the COVID-19 pandemic for participation of virtual audiences for data collection and analysis. Results from this study contribute to managers’ awareness of museum digital transformation around the world sharing similar contexts and that may want to develop the participatory approach with the support of digital technologies. Results show new avenues for the adoption and implementation of digital strategies in museum management. To the authors’ knowledge, this is one of the first studies to explore the participatory museum framework combined with the development of digital strategies applied to museums following COVID-19.