Browsing by Author "Pinto, Ana Filipa Amorim"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- E-commerce and deliberate internationalization strategiesPublication . Pinto, Ana Filipa Amorim; Silva, Susana Costa eProposal: In the current international context, where there are more and more online consumers, it must be borne in mind that internet sales are in some way associated with exports. Technological developments have made the study of e-commerce in the international environment imperial because this type of commerce has enabled companies to conduct international transactions, reduce their transaction costs and access information more quickly. The main objective of this study is to define the factors that contribute to the use of this tool and its importance in the export strategy of companies. Design / Methodology / Approach: An empirical exploratory work was developed and five cases of Portuguese SMEs, representative of the national business fabric, were analyzed. Results: It has been observed that companies tend to recognize the advantages inherent in using e-commerce and have them as the basis of their decisions to start an online presence. It was assumed that reducing transaction costs and improving relationships (with customers, suppliers, partners and employees), as well as access to information, were the main reasons for companies to sell online. However, the first two turned out to be truly relevant. Limitations / Implications: The main limitations relate to the size of the sample and the fact that the research was conducted solely from the perspective of the companies, and only three propositions were tested. Originality / Value: While one might think that there is a prime strategic purpose to choosing online channel selling as a form of active internationalization, the truth is that the main motivation for starting online selling is primarily just as a more economical alternative distribution channel for Portuguese SMEs.
- O e-commerce é uma estratégia de internacionalização ou é apenas um canal de distribuição alternativo?Publication . Pinto, Ana Filipa Amorim; Silva, Susana Cristina Lima da Costa eNo atual contexto internacional, em que existem cada vez mais consumidores online, é necessário ter em consideração as exportações realizadas através da internet. A evolução tecnológica fez com que fosse imperial o estudo do comércio eletrónico no ambiente internacional pois, este tipo de comércio, veio possibilitar que as empresas realizassem transações internacionais, reduzissem os seus custos de transação e acedessem de forma mais rápida à informação. O principal objetivo deste estudo, é definir quais os fatores que contribuem para a utilização desta ferramenta e qual a sua importância na estratégia de exportação das empresas. Por outras palavras, pretende-se perceber quais as motivações das empresas para terem iniciado a venda online bem como compreender se a opção de exportar ocorre devido a uma estratégia delineada ou emergente. Desta forma, foi desenvolvida um trabalho empírico, de carácter exploratório, onde foram analisados cinco casos de PMEs portuguesas, por se julgar serem representativas do tecido empresarial nacional. Os resultados obtidos demonstram que as cinco empresas admitem que a sua principal motivação para o início da venda online é o crescimento e também a redução dos seus custos e que apenas uma das empresas, revelou adotar uma estratégia de internacionalização efetiva delineada. Desta forma, podemos perceber que, nos casos em apreço, o e-commerce representa para as PMEs um canal de distribuição alternativo barato e não uma verdadeira estratégia de internacionalização intencional e delineada.