Browsing by Author "Auzani, Adriana Santos"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Artistic-cultural perspectives in technical-professional training at UTFPR-BrazilPublication . Auzani, Adriana Santos; Silva, Levi Leonido Fernandes da; Pereira, Antonino Manuel de Almeida; Morgado, Elsa GabrielIn this research, we intend to study the role of art in the creative process, in engineering courses at the Universidade Tecnológica Federal do Paraná, as a technological innovation factor. This qualitative research is characterised as a method for adopting a naturalistic and descriptive perspective. The sample is composed of students and graduates (10); teachers, coordinators and directors of Education of the Pato Branco Campus (10); Dean (1); Entrepreneurs (4). In the analysis and discussion of results from semi-structured interviews, we opted for Content Analysis, having in perspective the Theory of Social Representations of Moscovici (1978). Among the main conclusions, we highlight the valorisation of creative, interpersonal and communicative skills as fundamental competences in the formation of an engineer. It is also highlighted that the role of art in engineering can enhance creativity and constitute a factor of technological innovation. This can promote the imagination and the capacity for necessary and fundamental abstraction in the design of engineering projects and the communicational plan. The integration of art in formal training, at the moment, does not constitute an institutional option, nor does it contribute to a significant dialogical relationship between curricular activities and extracurricular artistic activities.
- Estética e engenharia: para além da racionalidade tecnológicaPublication . Silva, Levi Leonido Fernandes da; Morgado, Elsa Maria Gabriel; Rodrigues, João Bartolomeu; Auzani, Adriana SantosO objetivo deste artigo é apreender a racionalidade tecnológica no contexto da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Única no país com esta denominação, ela tem a maioria dos seus cursos voltados para a formação de engenheiros no Brasil. No âmbito dessa formação, incluímos o estudo da estética, como discussão alternativa, por entendê-la significativa na formação social do sujeito enquanto dimensão emancipatória gerada no movimento de criação e de inovação tecnológica e que hoje é deixada em segundo plano nesse contexto. Este artigo constituiu-se a partir da revisão das ideias de Marcuse, Adorno, Habermas e Horkheimer, Rancière, os quais abordam a presente temática sob a perspetiva da autonomia do sujeito em oposição às interpretações normativas e tecnocráticas da sociedade.