Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Critical factors for a successful logo : the EDP Serviço Universal case

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Dissertation - Bernardo Gomes Marques.pdf956.28 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The new regulation of the Portuguese regulated electricity market imposes several challenges to brands that want to integrate this sector, but at the same time, it offers an opportunity for companies to differentiate themselves from the competition and thus gain a competitive advantage. In order to achieve this much-desired competitive advantage and to establish the best strategy for the new brand, EDP SU had the need to understand what the preferences of consumers are regarding brands in this sector. Thus, this dissertation focuses on exploring the main factors that influence consumers' perceptions and what variables determine the choices they make. The study focuses specifically on the attributes and associations of the brand, name and logo. The present study presents a comprehensive literary review, which addresses topics that are essential for maximizing a brand and for a full understanding of consumers’ behaviour, such as: Branding, Brand Equity, Brand Personality, Brand Elements, Name, Logo and Colour. Moreover, this dissertation has a market study that includes eleven focus groups and a Benchmark analysis. The results show that EDP should seek a name that explains the energy it sells, that must use two or more colours and that must create a brand that conveys a mature and traditional image.
A nova regulação do mercado regulado Português de eletricidade impõe variados desafios às marcas que queiram integrar este sector, mas, ao mesmo tempo, oferece uma oportunidade às empresas para se diferenciarem da concorrência e, assim, ganharem uma vantagem competitiva. De maneira a alcançar essa tão desejada vantagem competitiva e a estabelecer a melhor estratégia para a nova marca, a EDP SU teve a necessidade de perceber quais são as preferências dos consumidores em relação às marcas deste sector. Assim, esta dissertação centra-se na exploração dos principais fatores que influenciam as perceções dos consumidores em relação a uma marca e que determinam as escolhas que estes fazem. O estudo foca-se especificamente nos atributos e associações da marca, nome e logotipo. O presente estudo apresenta uma abrangente revisão literária, onde abordada temas indispensáveis para a maximização de uma marca e para a total compreensão do comportamento do consumidor, tais como: Branding, Brand Equity, Personalidade da Marca, Elementos da marca, Nome, Logótipo e cor. Mais ainda, esta dissertação contempla um estudo de mercado que inclui onze focus groups e uma análise Benchmark. Os resultados obtidos demonstram que a EDP deve procurar um nome que explicite a energia que comercializa, deve utilizar duas ou mais cores e a deve procurar criar uma marca que transmita uma imagem madura e tradicional.

Description

Keywords

Branding Brand equity Brand elements Name Logo Colour Elementos da marca Nome Logotipo Cor

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue