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“To be agile” : the relationship between telework amount and job satisfaction for the shared services of Pestana Hotel Group

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Abstract(s)

Job satisfaction has been extensively studied throughout the years, due to its impact in workers’ lives as well as organizations’ performance. Telework, which has become more prominent in recent years, has been proposed as an influential factor in this job attitude. Although research on this relationship has suffered a sudden increase in the last few years, due to exponential growth in the adoption and implementation of telework in several organizations in the face of the challenges posed by the COVID­19 pandemic, there are still mixed findings in the literature regarding this issue and what other factors could have a role in this relationship. We aimed to explore the underlying relationships of job satisfaction, specifically the relationship between telework amount and job satisfaction in the current post­pandemic scenario for the employees working in the Shared Services at Pestana Hotel Group. An online survey was used and research was conducted on a sample of 121 employees. Overall, the results showed that for the present sample, telework amount and job satisfaction were not significantly correlated but there was a significant positive indirect effect of telework amount on job satisfaction through work­life balance. Extraversion did not play a significant role in this relationship either. However, years of work at Pestana were shown to be a significant predictor of job satisfaction for these employees. Finally, the results also indicated that the relationship between telework amount and job satisfaction was significant for individuals with a preference for having a majority of telework. The present study might be taken into consideration by HR managers and leaders at Pestana Hotel Group in the development and implementation of practices and procedures in order to promote employees’ job satisfaction and well­being, and increase its consequent benefits.
A satisfação com o trabalho tem sido amplamente estudada ao longo dos anos, devido ao seu impacto na vida dos trabalhadores e no desempenho das organizações. O teletrabalho, que tem vindo a ganhar destaque nos últimos anos, tem sido proposto como um fator influente nesta atitude laboral. Embora os estudos sobre esta relação tenham sofrido um aumento súbito nos últimos anos, devido ao crescimento exponencial teletrabalho e a sua adoção e implementação em várias organizações face aos desafios colocados pela pandemia da COVID­19, existem ainda resultados contraditórios na literatura relativamente a esta questão e a que outros fatores poderão ter um papel nesta relação. O nosso objetivo foi explorar as relações subjacentes à satisfação com o trabalho, especificamente a relação entre a quantidade de teletrabalho e a satisfação com o trabalho no atual cenário pós­pandémico para os trabalhadores dos Serviços Partilhados do Pestana Hotel Group. Foi utilizado um inquérito online e a investigação foi realizada numa amostra de 121 colaboradores. No geral, os resultados mostraram que, para a presente amostra, a quantidade de teletrabalho e a satisfação com o trabalho não estão significativamente correlacionadas, mas houve um efeito indireto positivo e significativo da quantidade de teletrabalho na satisfação com o trabalho através do equilíbrio entre a vida pessoal e profissional. A extroversão também não desempenhou um papel significativo nesta relação. No entanto, os anos de trabalho no Pestana revelaram­se um fator preditivo significativo da satisfação com o trabalho para estes colaboradores. Por fim, os resultados também indicaram que a relação entre a quantidade de teletrabalho e a satisfação com o trabalho foi significativa para os indivíduos com preferência por ter uma maioria de teletrabalho. O presente estudo poderá ser tido em consideração pelos gestores e líderes de RH do Pestana Hotel Group no desenvolvimento e implementação de práticas e procedimentos de forma a promover a satisfação e o bem­estar dos colaboradores no trabalho e aumentar os seus consequentes benefícios.

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Keywords

Telework Telework amount COVID-­19 pandemic Job satisfaction Work-­life balance Extraversion Teletrabalho Quantidade de teletrabalho Pandemia COVID­-19 Satisfação com o trabalho Equilíbrio trabalho-­vida pessoal Extroversão

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