Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Edutainment technologies in museums : aligning social impact and financial sustainability : the case study of the museum of art, architecture and technology and the Central Tejo of Lisbon

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201725215.pdf2.99 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

In light of the recent transformations of the society which threatened the financial sustainability of museums, identifying new managerial approaches for these institutions is urgent. Specifically, museums need to find new strategies to attract visitors and enhance their return intent. In recent years, the concept of edutainment has emerged, defined as the inclusion of gaming elements in educational contexts. This strategy, often implemented by means of interactive technologies, results effective in enhancing the learning and entertainment experience of the users. The aim of this dissertation is to examine the impact of edutainment technologies in museums. The research examines how edutainment technologies can help museums to achieve both their social and financial objectives. The research was based on the Case Study of MAAT and the Central Tejo, the two museum sites of EDP Campus in Lisbon. The development of the Case Study was supported by secondary data received from the museum personnel, by semi-structured interviews with visitors of the two museums and by participant-observation methods. As a result of the analysis, edutainment technologies were proven to effectively increase the visitors’ perceived learning, perceived entertainment, satisfaction and return intent. Thus, the conclusions confirm that edutainment technologies help MAAT and the Central Tejo towards the achievement of both their mission purposes and a strengthened financial situation. Through the Case Study, this dissertation contributes to suggest new strategic solutions for the financial sustainability of museums and holds important practical implications for museum managers and professionals in the cultural sector in general.
Devido às recentes transformações ocorridas na sociedade e que ameaçaram a sustentabilidade financeira dos museus, tornou-se imperativo identificar novas maneiras de gerir estas organizações. Precisamente, os museus necessitam de encontrar novas estratégias de atração de clientes e aumentar as suas intenções de retorno. No passado recente, o conceito de “edutainment” emergiu, como o uso de atividades lúdicas em contextos de aprendizagem. Estratégias como esta, muitas vezes suportadas por tecnologias interactivas, ajudam a melhorar a experiência de aprendizagem e divertimento. O objetivo desta dissertação é analisar o impacto destas tecnologias quanto ao seu uso em museus, mais precisamente como ajudam os mesmos a atingir as suas metas socias e financeiras. A análise baseou-se no estudo de dois museus, o MAAT e o Central Tejo, ambos pertencentes ao EDP campus em Lisboa. O seu desenvolvimento foi feito através da recolha de dados secundários junto de funcionários e colaboradores, e dados primários, como entrevistas específicas junto de usuários do museu e ainda métodos de observação participativa. Os resultados demonstram claramente que o recurso às novas tecnologias permite enaltecer a aprendizagem dos visitantes, assim como a sua satisfação e intenção de retorno. Por outras palavras, ajudam ao MAAT e ao Central Tejo atingir os seus objetivos socias e financeiros. Concluindo, o estudo oferece novas soluções estratégicas que podem vir a ser utilizadas pelos museus em geral de forma a desenvolver a sua sustentabilidade organizacional, e contribuí ainda com importantes implicações práticas para gerentes de museus e profissionais do setor cultural em geral.

Description

Keywords

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue