Repository logo
 
Publication

A business model analysis of corporate venture building

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRajsingh, Peter
dc.contributor.authorRiplinger, Niklas
dc.date.accessioned2023-03-06T09:45:33Z
dc.date.available2023-03-06T09:45:33Z
dc.date.issued2022-06-30
dc.date.submitted2022-06
dc.description.abstractThis dissertation qualitatively analyses Corporate Venture Building business models. The aim is to understand which business models are employed by Corporate Venture Builders and whether there is an optimal business model for fostering corporate innovation and addressing the Innovator’s Dilemma. The theoretical part describes the principles of corporate innovation, introduces external innovation strategies, and highlights the theory of business model analysis. Additionally, different organizations such as accelerators, incubators, and venture capitalists are delineated from Corporate Venture Builders. The empirical part is based on qualitative research, which examines the business models of nine Corporate Venture Builders using the Business Model Canvas. The focus is on the contradictory parts of the canvas and applied revenue models. Moreover, the organizational structures, the operating models, and the venture creation processes of the companies are analyzed. Different types of organizations and approaches become apparent, but they operate with a similar process based on the Lean Startup approach. Vertical integration versus outsourcing, as well as the remuneration model, are particularly controversial topics. These are closely related to the size and strategic orientation of the venture builders. Equity participation of Corporate Venture Builders in the newly founded startup reduces the costs for the established company, aligns the interests of both parties best, and ensures a long-term orientation of the new venture. It is the central part of an optimal business model for external Corporate Venture Builders. In addition, various significant factors and potential strategic collaborations are highlighted.pt_PT
dc.description.abstractEsta dissertação analisa qualitativamente os modelos de negócio de Corporate Venture Building. O objectivo é compreender quais são os modelos de negócio utilizados pelos Corporate Venture Builders e se existe um modelo de negócio optimizado para promover a inovação empresarial e abordar o Dilema do Inovador. A parte teórica descreve os princípios da inovação empresarial, introduz estratégias de inovação externas e destaca a teoria da análise do modelo de negócio. Adicionalmente, diferentes organizações de apoio, tais como aceleradores, incubadoras, e capitalistas de risco são delineadas a partir dos Corporate Venture Builders. A parte empírica baseia-se em investigação qualitativa, que examina os modelos de negócio de nove Corporate Venture Builders utilizando a Tela do Modelo de Negócio. O foco é nas partes contraditórias da tela e nos modelos de rendimento aplicados. Além disso, são examinadas as estruturas organizacionais, os modelos operacionais, e os processos de criação das empresas. Diferentes tipos de organizações e abordagens tornam-se aparentes, mas operam com um processo semelhante baseado na abordagem Lean Startup. A integração vertical versus terceirização, assim como o modelo de remuneração, são tópicos particularmente controversos. Estes estão intimamente relacionados com a dimensão e a orientação estratégica dos venture builders. A participação no capital social do Corporate Venture Builder na recém fundada start up reduz os custos para a empresa estabelecida, alinha melhor os interesses de ambas as partes, e assegura uma orientação a longo prazo do novo projecto. É a parte central de um modelo de negócio ideal para os Corporate Venture Builders externos. Além disso, vários factores significativos e potenciais colaborações estratégicas são realçados.pt_PT
dc.identifier.tid203132416pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40442
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCorporate innovationpt_PT
dc.subjectInnovation strategiespt_PT
dc.subjectBusiness model canvaspt_PT
dc.subjectCorporate venture buildingpt_PT
dc.subjectInovação empresarialpt_PT
dc.subjectEstratégias de inovaçãopt_PT
dc.subjectTela do modelo empresarialpt_PT
dc.titleA business model analysis of corporate venture buildingpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132416.pdf
Size:
2 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132416.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: