Cardeal, Nuno César de Jesus GuerraAlmeida, Inês Maria Simões de2018-07-312018-07-312018-05-252018http://hdl.handle.net/10400.14/25367This dissertation, written in a form of case study, aims to address how a firm operating in the Portuguese textile and clothing industry was able to survive the challenges posed by the dynamics felt in the industry. It serves as a teaching instrument since it provides tools for the study of a real-life situation and application of theoretical frameworks learned in class. Valérius is a Portuguese company operating in the textile and clothing industry dedicated to the production of knitwear garments for the high premium segment, being able to craft a growth trajectory over the last years. Why is Valérius able to survive while many other companies are failing? What is on the basis of its competitive advantage? The options the company made, when facing difficult decisions in order to cope with changes on the external environment, creates a set of interesting issues to address in strategy courses, to further deepen students’ knowledge on theoretical concepts. The proposed case study delivers the base for a critical analysis of the company in order to understand where lies its competitive advantage, particularly with the study of the dynamic capabilities approach.Esta dissertação, escrita na forma de um estudo de caso, tem como objetivo compreender como é que uma empresa que atua na industria têxtil e de vestuário portuguesa, conseguiu assegurar a sua sobrevivência face aos desafios da dinâmica constante sentida na indústria. Este serve como um instrumento de ensino, pois permite estudar uma situação real e posteriormente aplicar as teorias aprendidas em aula. A Valérius é uma empresa portuguesa que opera na indústria têxtil e de vestuário portuguesa, dedicada à confeção de vestuário exterior, especialmente de malhas, para o sector médio/alto. A empresa conseguiu construir uma trajetória de crescimento ao longo dos anos. Porque é que a Valérius consegue sobreviver, enquanto muitas outras empresas falharam? O que está na base da sua vantagem competitiva? As opções tomadas pela empresa, aquando de difíceis decisões, para se enquadrarem nas mudanças sentidas no ambiente externo, cria uma serie de tópicos interessantes para abordar nos cursos de estratégia, de forma a aprofundar o conhecimento dos estudantes relativamente aos conceitos teóricos. O estudo de caso aqui proposto, dá uma base para que seja feita uma análise crítica da empresa de forma a perceber de que forma é alcançada a vantagem competitiva, particularmente através do estudo das capacidades dinâmicas.engCompetitive advantageResource-based theoryDynamic capabilitiesExogenous shockVantagem competitivaTeoria baseada nos recursosCapacidades dinâmicasChoques exógenosValérius growth trajectory : a case study on competitive advantage in the portuguese textile and clothing industrymaster thesis201931397