Rodrigues, HelenaCruz, Rodrigo Macedo de Faria Rodrigues2024-07-262024-07-262023-05-092023-01http://hdl.handle.net/10400.14/45880The tourism sector has been evolving and growing, facing several changes, transformations and innovations following the current technological revolution. This revolution has been taking place at an exponential level, making it crucial for companies to urgently and immediately adapt to the new needs of consumers. Following this increasing tendency, one of the technologies with the highest projected potential for growth and most advanced is Virtual Reality. The purpose of the present study is to further understand how Virtual Reality can be incorporated as a marketing tool in the strategic plan of tourism companies, answering the research question “To what extent does Virtual Reality, used as a marketing tool, enhance the desire of traveling?”. In order to assess the aforementioned, this dissertation addressed the predisposition of 20 prospective tourists towards the tool in question and how it would ultimately influence their choices. Once established whether or not it would be relevant to take advantage of this innovation, the perception and approach of 6 tourism professionals and experts about this new method were also explored and analyzed through semi-structured interviews. This analysis was carried out through semi-structured interviews that were then analyzed by Leximancer software which, in turn, identified 4 main themes: "Virtual Reality", "Destinations", "Travel" and "Games" - representing the most mentioned topics. After an extensive and precise analysis of the information previously gathered, the results show that both tourists and tourism professionals were receptive to the incorporation of this technology as a tool to promote tourist destinations.O sector turístico tem vindo a evoluir e a crescer ao longo do tempo, enfrentando várias mudanças, transformações e inovações alinhadas com a atual revolução tecnológica. Esta revolução tem tido lugar a um nível exponencial, tornando crucial para as empresas a adaptação urgente e imediata às novas necessidades dos consumidores. Seguindo esta tendência crescente, uma das tecnologias mais avançadas e com maior potencial de crescimento é a Realidade Virtual. O objetivo do presente estudo passa por compreender melhor como a Realidade Virtual pode ser incorporada como ferramenta de marketing no plano estratégico de empresas do setor do turismo, respondendo à pergunta de investigação "Até que ponto a Realidade Virtual, utilizada como ferramenta de marketing, pode aumentar o desejo de viajar? A fim de avaliar o descrito anteriormente, nesta dissertação aborda-se a predisposição de 20 potenciais turistas para a ferramenta em questão e a forma como esta acabaria por influenciar as suas escolhas. Uma vez estabelecido se seria ou não relevante tirar partido desta inovação, a perceção e abordagem de 6 profissionais e peritos do turismo sobre este novo método foram também exploradas e analisadas através de entrevistas semiestruturadas. Esta análise foi efetuada através da realização de entrevistas semiestruturadas que foram posteriormente analisadas pelo software Leximancer que, por sua vez, identificou 4 temas principais: “Realidade Virtual”, “Destinos”, “Viajar” e “Jogos” – representado os tópicos mais mencionados. Após uma extensa e precisa análise do conteúdo obtido, pôde-se concluir que, tanto os consumidores como os profissionais do turismo, se mostraram recetivos à incorporação desta tecnologia como ferramenta de promoção de destinos turísticos.engTourismTechnologyVirtual realityTurismoTecnologiaRealidade virtualStep into tourism virtual reality and explore the worldmaster thesis203300068