Colaço, Vera HerédiaKunzmann, Lucia Catherine2023-09-152024-05-302023-06-272023-05http://hdl.handle.net/10400.14/42378Continuing growth in the luxury fashion industry reveals the significant contribution to envi ronmental issues, overconsumption, and waste of resources. The slowly growing expansion of collaborative consumption provides luxury brands with opportunities to engage in sustainable consumption and to understand consumer valuations toward second-hand fashion. An experimental study was conducted to examine the impact of type of second-hand luxury fashion (conventional vs. sustainable) on consumer valuations, namely on design, quality, and trust perceptions, on collaborative consumption preferences, and willingness to buy second hand fashion. The double moderation role of consumer motivation (utilitarian vs. hedonic) and voluntary simplicity was also tested. Further, a mediation analysis of positive emotions between the type of second-hand luxury fashion and consumer valuations was examined. Findings indicate consumers exhibit a more robust valuation toward conventional than sustain able second-hand luxury. Quality perceptions are mainly hedonically driven, while collabora tive consumption preferences tend to rely on utilitarian motivation. The moderating effect of voluntary simplicity on the relationship between types of second-hand luxury fashion and con sumer valuations is particularly relevant. Individual differences in minimalistic lifestyles affect consumers’ preferencesto a point where sustainable second-hand fashion is not a differentiating factor. This phenomenon is further observed via the indirect effect of positive emotions on the aforementioned relationship. The current dissertation provides valuable insights concerning the paradox between second hand luxury fashion and sustainability. It provides both, theoretical and practical implications for marketers, managers, and brands about the important role of individual differences such as voluntary simplicity on consumers decisions when evaluating second-hand luxury fashion.O crescimento contínuo da indústria da moda de luxo revela uma contribuição significativa para questões ambientais, consumo excessivo e desperdício de recursos. A expansão lenta e cres cente do consumo colaborativo oferece às marcas de luxo oportunidades de se envolverem no consumo sustentável e de compreenderem as avaliações por parte dos consumidores rela tivamente à moda em segunda mão. Foi realizado um estudo experimental para examinar o impacto do tipo de moda de luxo em segunda mão nas avaliações dos consumidores, nomeadamente nas perceções de design, qual idade e confiança, bem como nas preferências de consumo colaborativo e na vontade de com prar moda em segunda mão. O papel de dupla moderação de motivação de consumidor e da simplicidade voluntária foram também testados. Foi examinado o papel mediador das emoções positivas entre o tipo de moda de luxo em segunda mão e as avaliações dos consumidores. Os resultados indicam que os consumidores exibem uma avaliação mais robusta relativamente ao luxo em segunda mão convencional comparativamente com o luxo em segunda mão susten tável. O efeito moderador da simplicidade voluntária na relação entre o tipo de moda de luxo em segunda mão e as avaliações dos consumidores revela-se particularmente relevante. As diferenças individuais nos estilos de vida minimalistas afetam as preferências dos consumidores a um ponto em que a moda sustentável em segunda mão não é um fator diferenciador. Fornece implicações para gestores e marcas sobre o papel importante das diferenças individ uais, tal como a simplicidade voluntária, ao avaliarem a moda de luxo em segunda mengSecond-hand fashionLuxury fashionSustainable fashionVoluntary simplicityCollaborative consumptionConsumer valuationsMotivationsModa em segunda mãoModa de luxoModa sustentávelSimplicidade voluntáriaConsumo colaborativoAvaliações dos consumidoresMotivaçõesSecond-hand luxury : the New Minimalism?master thesis203328035