Assunção, António Borges deBoi, Leonardo2025-10-142025-10-142025-07-102025-06-02http://hdl.handle.net/10400.14/55346This dissertation analyses the proposed acquisition of Privilegiata Fabbrica Maraschino “Excelsior” Girolamo Luxardo S.p.A. by Davide Campari-Milano N.V on a cash-free, debt-free basis. Luxardo, one of the oldest and still operating family-owned businesses producing liqueurs and distillates, represents a perfect fit for Campari’s Regional Priorities portfolio, which includes brands with limited scale but outstanding potential for expansion in the domestic market and abroad. Furthermore, the acquisition aligns with Campari’s premiumization pathway and its external growth strategy focused particularly on spirits, seeking local and identity specialty brands in markets where it has direct distribution. This study examines the M&A process of the proposed transaction from a holistic perspective, starting with the industry and market analysis, the identification of the ideal target, and the strategic rationale supporting the acquisition. It then includes a preliminary valuation through selected intrinsic and relative methodologies, and the examination of the preferred form of consideration, concluding with the assessment of shareholder value creation. This analysis highlights the potential value creation from the proposed transaction, primarily driven by revenue synergies and Campari’s proven A&P and distribution capabilities. The preliminary purchase price is set at €177.5 million, subject to confirmation following an extensive due diligence, implying a 39.2% premium to Luxardo’s fair value based on intrinsic valuation. The preferred payment structure includes a mix of stock and cash with a floating collar structure, along with a deferred portion of the consideration structured through an earn-out component.Esta dissertação debruça-se sobre a proposta de aquisição da Privilegiata Fabbrica Maraschino “Excelsior” Girolamo Luxardo S.p.A. pela Davide Campari-Milano N.V., numa transação estruturada sob uma base livre de caixa e dívida. A Luxardo, tradicional empresa familiar produtora de licores e destilados, apresenta-se como um ajuste estratégico para o portfólio de Prioridades Regionais da Campari, que visa marcas com potencial de expansão nos mercados doméstico e internacional. A aquisição coaduna-se com a estratégia de premiumização da Campari e o seu foco em crescimento externo no setor de espirituosos, procurando marcas de especialidade local em mercados com distribuição direta. O estudo analisa o processo de M&A de forma abrangente, desde a avaliação do setor e mercado, passando pela identificação do alvo e a fundamentação estratégica da aquisição, até à valorização preliminar através de metodologias intrínsecas e relativas. Examina-se também a forma de contrapartida preferencial e conclui-se com a análise da criação de valor para os acionistas. A análise salienta o potencial de valorização decorrente da transação, impulsionado pelas sinergias de receita e pelas capacidades de marketing e distribuição da Campari. O preço de compra preliminar é de €177.5 milhões, sujeito a confirmação após due diligence, representando um prémio de 39.2% sobre o valor intrínseco da Luxardo. A estrutura de pagamento proposta combina ações e dinheiro, com uma estrutura de faixa flutuante de preço, e uma parcela diferida através de um mecanismo de earn-out.engAvaliação de empresasBusiness valuationControl premiumEarn-outEstrutura de colar flutuanteFloating collar structureIndústria de bebidas espirituosasM&APagamento contingentePrémio de controloSinergiasSpirits industrySynergiesThe art of Italian craftsmanship : Campari to acquire LuxardoA arte do artesanato italiano : Campari adquire a Luxardomaster thesis203974700