Bohnsack, RenéLojewsky, Till Constantin2024-07-232024-07-232022-04-292022-03http://hdl.handle.net/10400.14/45854Susdee is a digital multi-sided platform project creating transparency around corporate social and environmental behavior with the help of employee reviews. Still being in an early stage, Susdee faces some challenges regarding its platform launch. These challenges are mainly connected to the question of how to reach a critical mass of users, create relevant content, and initiate network effects among participants. A central issue for Susdee to be solved is the so called chicken-and-egg dilemma, describing the problem that one side of users (readers) is only joining the platform when the other side (contributors) is already active and vice versa. To derive strategic recommendations for Susdee on dealing with this situation, this research investigates, along with the existing platform launch framework of Parker et al. (2017), how four successful platform providers have launched their businesses. Further, an experiment is conducted on the project's landing page to test various types of user activation and to compare the behavior of different target groups on the platform. The results show (1) how the distinct strategies can be applied by Susdee and suggest extending Parker’s framework by four additional strategies; and (2) that it is possible to trigger the participation and verification of users on the platform by setting simple incentives, especially when these users are from a younger generation, well-educated, and sustainable conscious. The findings are especially useful for the project founders but also serve as a starting point for academics and managers that are operating in a platform environment.Susdee é uma plataforma digital multifacetada que visa criar transparência em torno do comportamento social e ambiental das empresas com a ajuda de análises dos empregados. Ainda numa fase inicial, a Susdee enfrenta alguns desafios relativamente ao lançamento da sua plataforma. Estes desafios estão principalmente ligados à questão de como atingir uma massa crítica de utilizadores, criar conteúdos relevantes, e iniciar efeitos de rede. Uma questão central para a Susdee é o chamado dilema da galinha-e-do-ovo, em que um lado dos utilizadores (leitores) só se junta à plataforma quando o outro lado (contribuintes) já está activo e vice-versa. Para obter recomendações estratégicas para a Susdee lidar com esta situação, esta investigação investiga, juntamente com o quadro de lançamento da plataforma existente de Parker et al. (2017), como quatro fornecedores de plataformas bem sucedidos lançaram os seus negócios. Além disso, é realizada uma experiência na página de entrada do projecto para testar vários tipos de activação de utilizadores e comparar o comportamento de diferentes grupos-alvo na plataforma. Os resultados mostram (1) como as estratégias distintas podem ser aplicadas pela Susdee e sugerem o alargamento da estrutura da Parker por quatro estratégias adicionais; e (2) que é possível desencadear a participação e verificação dos utilizadores na plataforma através do estabelecimento de incentivos simples, especialmente quando estes utilizadores são de uma geração mais jovem, bem instruídos, e conscientes da sustentabilidade. Os resultados úteis para os fundadores mas também servem como ponto de partida para académicos e gestores que operam num ambiente de plataforma.engChicken-and-egg dilemmaCritical massEmployer-ratingESG ratingLaunch strategyOnline platformRating platformSustainabilityWord of mouthDilema da galinha e do ovoMassa críticaClassificação do empregadorClassificação ESGEstratégia de lançamentoPlataforma em linhaPlataforma de classificaçãoSustentabilidadePalavra de boca em bocaScaling up a multi-sided platform : the case of SusdeeAmpliação de uma plataforma multi-faces : o caso de Susdeemaster thesis203038312