Branco, Fernando Manuel RibeiroCabugueira, ManuelCastelo, Francisco Duarte Ferreira2017-05-182017-05-182017-05-102017http://hdl.handle.net/10400.14/22134In this investigation, I studied the container market for the Portuguese seaport sector, with a series of modified Hoteling models. I can compare optimal profit expressions from a two-seaport model and a three-seaport model. Furthermore, these models allow to understand how investment in holding several terminals and quality of service is fundamental to block competition, raise prices and obtain higher profits. Quality of service combined with a small number of competitors and the current market structure in Portugal are an attractive combination to improve Port authorities and private terminals payoffs. By doing this I can help explain what is happening in the Portuguese container sector, why there are so few players in the market and who is benefiting with this current market structure. I derive optimal price, profits and demand functions for the three main container seaports in Portugal: Leixões, Lisbon and Sines. It was important to understand what was the current market structure, who were the main players and what was their relationship. In the conclusions chapter, I leave some suggestions for the regulators if this market structure is desired, or if planned to change to a more competitive market there is also propositions. Should the regulator believe that no more competition can be allowed for the sector and that consumer well-being is safekept under this market structure, then the real observed prices and demands are optimal and no market power is being exhibited.Nesta investigação analisa-se a situação do mercado de contentores do sector portuário Português, com uma série de modelos de hotelling modificados, desta forma consegue-se comparar expressões de lucro óptimas para um número variado de concorrentes. Adicionalmente, estes modelos permitem analisar a forma como investimento em qualidade de serviço, o aumento de preços por via da obtenção de vários terminais por parte da mesma empresa criando restrições à concorrência do sector por via de limitar o número de lugares que poderiam ser ocupados por novos concorrentes, com o objectivo de obter resultados superiores, resultados esses, impossíveis em concorrência. Desta forma pretende-se explicar como o sector opera dada a estrutura corrente de mercado, a razão pela qual existe um reduzido número de concorrentes e quem é que beneficia destas condições. Nas demonstrações existe uma formulação das procuras, lucros, preços e funções de utilidade para os três principais portos Nacionais: Leixões, Lisboa e Sines. A análise da estrutura de mercado e o reconhecimento dos principais intervenientes do sector tiveram um papel preponderante em todas as conclusões retiradas. Nas conclusões, propõe-se algumas sugestões para a regulação do sector, relativamente à importância de se permitir a entrada a novos concorrentes no mercado, restringindo o número de terminais obtidos por cada empresa. Se, por ventura, esta estrutura corrente de mercado for considerada a ideal pela regulação, então esta, sendo regulada, não tem condições para admitir mais concorrentes e os resultados até aqui obtidos pelo sector são eficientes e que o bem-estar do consumidor é salvaguardado.engThe Portuguese seaport container sector : formulation of a geographical model using linear transportation costs and quality of servicemaster thesis201703327