Sampaio, Nuno2025-10-102025-10-102018-08-01Sampaio, N. (2018). The European Union and the choice of the president of the commission. Universidade Católica Portuguesa.db4655ac-ab30-434f-8a80-67a4bd697d2bhttp://hdl.handle.net/10400.14/55242Despite the ‘Sptizenkandidaten procedure’ was adopted in 2014, in 2019 the European Council broke with this method returning to a more intergovernmental process in the choice of the President of the European Commission. Many authors believe that the ‘Sptizenkandidaten method’ was fundamental to assure the legitimacy of the supranational institutions. However, this paper argues that this outcome is not surprising, as it results from the balance between the supranational and national institutions that coexist in the EU. To explain the argument this paper ask the following research questions: (1) What are the differences between 2014 and 2019 that may explain this evolution? (2) What does this process tells us about the political nature, the prospects of evolution, and the concepts of legitimacy and democracy of the European Union? The paper will unfold as following: in the first section it analysis the theoretical elements that explain the likelihood of change. The next three sections it will look at the empirical elements – independent variables – that changed the balance of power of the European political parties and towards member-states leading to this outcome. Those elements are (1) new perspectives of powerful political leaders; (2) new institutional balances within the European institutions; and (3) the new distribution of power in the European Parliament.1Apesar de em 2014 ter sido seguido o “método de Sptizenkandidaten”, em 2019 o Conselho Europeu rompeu com esse procedimento regressando a um processo mais intergovernamental na escolha do Presidente da Comissão Europeia. Muitos autores acreditam que o ‘método de Sptizenkandidaten’ é fundamental para garantir a legitimidade das instituições supranacionais. No entanto, este artigo argumenta que esse resultado não é surpreendente, pois resulta do equilíbrio entre as instituições supranacionais e nacionais que coexistem na UE. Para explicar o argumento, este artigo faz as seguintes perguntas de pesquisa: (1) Quais são as diferenças entre 2014 e 2019 que podem explicar essa evolução? (2) O que este processo nos diz sobre a natureza política, as perspetivas de evolução e os conceitos de legitimidade e democracia da União Europeia? O artigo está apresentado da seguinte forma: na primeira seção analisa os elementos teóricos que explicam a probabilidade de mudança. As três seções seguintes abordam os elementos empíricos - variáveis independentes - que mudaram o equilíbrio de poder dos partidos políticos europeus e dos Estados-membros, que levaram a essa alteração. Esses elementos são (1) novas perspetivas de líderes políticos poderosos; (2) novos equilíbrios institucionais nas instituições europeias; e (3) a nova distribuição de poderes no Parlamento Europeu.engEleições europeiasEquilíbrio institucionalEuropean electionsInstitutional balanceIntergovernamentalismIntergovernamentalismoPresidente da Comissão EuropeiaPresident of the European CommissionSpitzenkandidatenThe European Union and the choice of the president of the commissionworking paper