Moreira, Sérgio Paulo de JesusPimenta, Maria Carolina Bordalo Cruz de Barros2020-03-032020-03-032020-01-312020http://hdl.handle.net/10400.14/29808The financial crisis in Portugal has brought profound changes. The Portuguese standard of living and the banking health has decreased considerably, and with it, the confidence in the sector. It is fundamental for the proper functioning of the country's economy that there is complete restructuring not only within the banks but also in people’s trust of the sector. This dissertation aims to study how the Portuguese perceive the Portuguese banking sector and its Corporate Social Responsibility. The study is divided into two components, the analysis of general banking perceptions and the analysis of the perceptions of five different banking entities: BPI, Caixa Geral de Depósitos and Millennium BCP, Novo Banco and Santander. In order to make this possible, a questionnaire was carried out and analyzed based on quantitative and qualitative data. The results reveal a deep dissatisfaction with the banking sector, with its performance, evolution and lack of social responsibility initiatives. The adoption of CSR initiatives are fundamental to the perception of the banking evolution. Findings show that the more the population believes the banks are playing an active and environmental role, the more people recognize its initiatives as genuine and not for marketing purposes.A crise financeira em Portugal trouxe profundas alterações. O nível de vida dos portugueses e a saúde bancária diminuiu consideravelmente, e com ela, a confiança no sector. É fundamental para o bom funcionamento da economia do país que haja uma restruturação completa não só nos bancos, mas também, na confiança dos indivíduos para com eles. Esta dissertação tem como objetivo estudar de que forma os Portugueses percecionam a banca Portuguesa e a sua Responsabilidade Social Corporativa. O estudo divide-se em duas componentes, a análise das perceções da banca em geral e a análise das perceções de cinco entidades bancárias diferentes: BPI, Caixa Geral de Depósitos, Millennium BCP, Novo Banco e Santander. Para que tal seja possível prossegue-se à realização de um questionário e á sua análise com base em dados quantitativos e qualitativos. Os resultados revelam um profundo descontentamento com o sector bancário, com a sua performance, evolução e responsabilidade social. A adoção de iniciativas de CSR são fundamentais para a perceção da evolução da banca, uma vez que a perceção da evolução é mais favorável quanto mais a população acredita que esta tem um papel ativo e fundamental a nível social e ambiental e classifica a as suas iniciativas como genuínas e não com propósito de marketing.engCorporate Social ResponsibilityBanking sectorPerceptionAwarenessTrustEvolutionPerformanceResponsabilidade Social CorporativaSector bancárioPerceçãoSensibilizaçãoConfiançaEvoluçãoThe portuguese banks are grounded : a view of evolution, performance and CSR on the big five portuguese banksmaster thesis202445542