Rajsingh, PeterVermeil, Armand Marie Daniel André2025-07-172025-07-172025-02-052025-01-06http://hdl.handle.net/10400.14/53956This dissertation investigates how innovation in art and design contributes to a competitive edge in the luxury hotel industry. Combining an online survey and semi­structured interviews, we analyzed the impact of aesthetics, cultural authenticity and artistic creation on customer experience, brand perception and Willingness­-To-­Pay a premium price. Quantitative results show that almost 86% of participants considered design and artistic staging to be essential elements in their hotel experience. Moreover, 83% said they were willing to pay a premium for a unique artistic concept or design, underlining the strong correlation between visual innovation and price. Statistical analysis also revealed that integrating local cultural elements, sustainability and storytelling around design increases emotional satisfaction and brand attachment. Interviews with experts confirmed the strategic importance of thoughtful, inimitable design: the creation of immersive spaces and collaboration with renowned architects or artists help to differentiate establishments in an increasingly competitive market. The study also revealed a gap between the current enthusiasm for sustainability and the extent to which it is considered when choosing hotels. While professional players insisted on integrating eco-responsible materials, only 30% of customers deemed this essential. Artistic and design innovation appeared to be a major lever for enriching the customer experience and justifying premium pricing. An authentic cultural approach, combined with meticulous aesthetics, coherent storytelling and premium hotel services and amenities, consolidates exclusivity and customer loyalty in luxury hotels.Esta dissertação investiga como a inovação artística e de design impulsiona a competitividade na indústria hoteleira de luxo. Através de um inquérito online e de entrevistas semiestruturadas, analisámos o impacto de estética, autenticidade cultural e criação artística na experiência do cliente, na perceção de marca e na disposição para pagar um preço premium. Resultados quantitativos mostram que 86% dos participantes consideram design e encenação artística essenciais na experiência hoteleira, enquanto 83% se declaram dispostos a pagar mais por um conceito único, sublinhando a forte correlação entre inovação visual e preço. Também se verificou que a integração de elementos culturais locais, sustentabilidade e storytelling reforça a satisfação emocional e o vínculo com a marca. As entrevistas corroboram a importância estratégica de um design cuidadoso e inimitável: criar espaços imersivos e colaborar com arquitetos ou artistas de renome diferencia os estabelecimentos num mercado cada vez mais competitivo. O estudo revela ainda uma lacuna entre o entusiasmo pela sustentabilidade e a sua relevância na escolha de hotéis, pois apenas 30% dos clientes a consideram essencial, face à ênfase profissional em materiais eco-responsáveis. A inovação artística e de design surge como um fator-­chave para enriquecer a experiência do cliente e justificar preços premium. Uma abordagem cultural autêntica, aliada a estética meticulosa, storytelling coerente e serviços de excelência, consolida exclusividade e fidelização no segmento de luxo.porLuxury hospitalityArt and design innovationDesign drivenBoutique hotelGuest experienceBrand perceptionWillingness­-To-­PayAuthenticityCompetitive advantageArt and design innovation in the luxury hospitality businessInovação em arte e design no negócio da hotelaria de luxomaster thesis203906071