Lino, Rute Sofia Barbosa XavierBrás, Sebastião José Dias2020-10-222020-10-222020-05-292020http://hdl.handle.net/10400.14/31137Since the 2008 crisis, the Construction Industry in Portugal has been facing many difficult challenges. Some of which have to do with the recruiting process and with the training and retaining of adequate manpower within the sector. Also, the atmosphere surrounding said industry has been affected by the public´s perception. The issue of the challenges faced by the industry has led the Portuguese company Teixeira Duarte S.A. to develop and implement a project capable of changing this current situation. To gain insight into the problem, an in-depth analysis of certain concepts like Employer Branding, Human Resources, and Business Cluster. Given that, Branding can indeed benefit from being implemented as an HR management strategy and the industry can benefit as a whole if all the interested parties act in agreement. To visualize the current picture of the Construction industry, analyses of both the company and the market were carried out. Also, it was conducted a benchmarking of other markets that faced the same challenges. In addition, data was collected through an online survey to figure out the public’s perception of the industry. This survey also aimed to understand the interests of young people that seek to find a job, especially in this sector. With the support of the evidence from the research, it is suggested that Teixeira Duarte should present the project to the Construction Cluster, in order to develop a website capable of making the relationship between the industry, its main agents and the population more engaging.Desde a crise de 2008, a Indústria da Construção em Portugal tem enfrentado muitas adversidades. Algumas delas têm a ver com o processo de recrutamento e com a formação e retenção de mão de obra adequada no setor. Além disso, a atmosfera em torno desta indústria tem sido afetada pela perceção que as pessoas têm dela. A questão dos desafios enfrentados pelo setor levou a empresa portuguesa Teixeira Duarte, S.A. a desenvolver e implementar um projeto capaz de mudar esta situação atual. Para entender o problema, foi feita uma análise aprofundada de certos conceitos, como Marca do empregador, Recursos Humanos (RH) e Cluster Industrial. Assim, uma empresa como marca pode realmente beneficiar da implementação de uma estratégia de gestão de RH e o setor pode beneficiar como um todo se todas as partes interessadas agirem em concordância. Para visualizar o quadro atual da indústria da construção, foram realizadas análises da empresa e do mercado. Além disso, foi realizado um benchmarking de outros mercados que enfrentaram os mesmos desafios. Adicionalmente, foram recolhidos dados através de um questionário online para descobrir a perceção das pessoas em relação ao setor. Outro objetivo deste questionário foi compreender os interesses dos jovens que procuram encontrar emprego, principalmente neste setor. Com o apoio das evidências da pesquisa, sugere-se que Teixeira Duarte apresente o projeto ao Cluster AEC, a fim de desenvolver um website capaz de envolver a indústria e seus principais agentes com a população.engConstructionEmployer brandingRecruitingTrainingRetainingHuman resourcesIndustry clusterBenchmarkingCommunicatione-RecruitmentTeixeira DuarteConstruçãoRecrutamentoFormaçãoRetençãoRecursos humanosCluster industrialComunicaçãoRecrutamento onlineConsulting project for Teixeira Duarte, SA on employer branding as a human resources management strategy to solve the problem of the lack of manpower in the portuguese construction industrymaster thesis202516903