Silva, Susana Cristina Lima da Costa eDe Cicco, RobertaSalvador, Gabriela Margiota2022-10-102022-10-102022-07-112022-03http://hdl.handle.net/10400.14/39090Virtual influencers (VIs) are computer-generated avatars that can often be indistinguishable from a human. Many of them are controlled by humans but when controlled by Artificial Intelligence (AI) they hold enormous potential due to its low cost and capability to scale. As VI are an emerging technology, it is important to explore how VIs controlled by AI vs human-controlled are perceived by users, and how their anthropomorphic appearance may enhance users’ favorability towards the entity. Based on human-computer interaction research and on the Uncanny Valley Theory, this study applies a social relationship perspective to the design and appliance of VIs on the Instagram environment by running an online experiment using a 2x2 factorial design. The study was conducted on an international sample of 174 participants. Results shows that, as for anthropomorphic appearance, human-like VIs are perceived as more favorable than cartoonlike ones, but when considering if VIs are controlled by AI, users do not show any significant difference on their interpersonal feelings. The findings give a broader understanding of VIs adoptions since the study represents one of the first attempt to provide insights from an experiment including VIs appearance (human-like vs cartoon-like) and agency (human controlled vs AI controlled).Influenciadores virtuais (VIs) são avatares gerados por computador que muitas vezes podem ser indistinguíveis de um humano. Muitos deles são controlados por humanos, mas quando controlados por Inteligência Artificial (IA) possuem um enorme potencial devido ao seu baixo custo e capacidade de escala. Como os VI são uma tecnologia emergente, e importante explorar como os VIs controlados por IA versus controlados por humanos são percebidos pelos usuários e como sua aparência antropomórfica pode aumentar a preferência dos usuários em relação a entidade. Com base na pesquisa de interação humano-computador e na Teoria do “Uncanny Valley”, este estudo aplica uma perspetiva de relacionamento social ao design e aplicação de VIs no Instagram, executando um experimento online usando design fatorial 2x2. O estudo foi realizado em uma amostra internacional de 174 participantes. Os resultados mostram que, quanto a aparência antropomórfica, os VIs humanos são percebidos como mais favoráveis do que se parecem com desenhos animados, mas ao considerar se os VIs são controlados por IA, os usuários não apresentam diferença significativa em seus sentimentos interpessoais. As descobertas fornecem uma compreensão mais ampla das adoções de VIs, uma vez que o estudo representa uma das primeiras tentativas de fornecer insights de um experimento, incluindo a aparência de VIs (semelhante a humano versus semelhante a desenho) e agência (controlado por humanos versus controlado por IA).engUncanny valleyVirtual influencerInstagramArtificial intelligenceSocial presenceTrustworthinessAttitudeInfluenciadores virtualInteligência artificialPresença socialConfiabilidadeAtitudeAre virtual influencers falling into the uncanny valley? An empirical study perspectivemaster thesis203068335