Xavier, RuteHufnagel, Felix2023-10-022024-05-282023-06-272023-06http://hdl.handle.net/10400.14/42720This thesis investigates the industry for insect-based products with a focus on German-speaking countries and aims to provide a comprehensive analysis of the market landscape, consumer acceptance, and potential marketing strategies for start-ups in this emerging field. A mixed methods approach was used for the research, including a comprehensive literature review, competitive analysis, consumer survey, market analysis, and market segmentation. Key findings indicate a growing trend in the acceptance of insect-based products, particularly among the population's younger, educated, and physically active segments. The market analysis revealed the potential for value innovation via a blue ocean strategy that addresses untapped niches such as fitness and health enthusiasts, and environmentally conscious consumers. Given the unique and novel challenges associated with marketing insect-based products, a multi faceted marketing strategy that leverages niche marketing, online presence, influencer collaboration, and educational initiatives is recommended. While this study provides valuable insights into the insect-based products industry, it also reveals the need for further research, particularly in areas such as the regulatory landscape, sustainability issues, multiple product categories, and consumer behavior psychology. Overall, this work provides a foundation for future academic research and practical strategies for start-ups seeking to compete in the insect products industry.Esta tese investiga a indústria de produtos à base de insetos, com foco nos países de língua alemã, e visa fornecer uma análise abrangente do cenário de mercado, aceitação do consumidor e potenciais estratégias de marketings para start-ups neste campo emergente. Uma abordagem de métodos mistos foi utilizada para a pesquisa, incluindo uma revisão abrangente da literatura, análise competitiva, pesquisa de consumidores, análise de mercado e segmentação de mercado. Os principais resultados indicam uma tendência crescente na aceitação de produtos à base de insetos, particularmente entre os segmentos mais jovens, educados e fisicamente ativos da população. A análise de mercado revelou o potencial para inovação de valor através de uma estratégia de oceano azul que atende a nichos não explorados, como entusiastas de fitness e saúde, consumidores ambientalmente conscientes. Dado os desafios únicos e novos associados ao marketing de produtos à base de insetos, é recomendada uma estratégia de marketing multifacetada que aproveite o marketing de nicho, presença online, colaboração com influenciadores e iniciativas educacionais. Embora este estudo forneça informação valiosa sobre a indústria de produtos à base de insetos, também revela a necessidade de mais pesquisa, particularmente em áreas como o cenário regulatório, questões de sustentabilidade, múltiplas categorias de produtos e a psicologia do comportamento do consumidor. No geral, este trabalho fornece uma base para futuras pesquisas acadêmicas e estratégias práticas para start-ups que buscam competir na indústria de produtos de insetos.engAlternative proteinStart-up strategyConsumer behaviorMarket analysisEnvironmental sustainabilityCircular economyProteína alternativaEstratégia de start-upComportamento do consumidorAnálise de mercadoSustentabilidade ambientalEconomia circularMarket insights to business strategy : a foundational study for a European insect-based food start-upmaster thesis203327322