Mota, António FilipeMachado, Joaquim2017-07-172017-07-172015Mota, António Filipe, Machado, Joaquim (2015). Programa de intervenção educativa: um estudo de caso. Educere et Educare – Revista de Educação, 10 (nº esp.2015), 317-3281809-5208http://hdl.handle.net/10400.14/22540A expansão e universalização da escolaridade pós-primária comporta contextos distintos e maior heterogeneidade discente e requer diversidade de modalidades, vias e meios para realizar a educação formal com equidade e qualidade. O Programa TEIP - Territórios Educativos de Intervenção Prioritária enfatiza a dimensão territorial e as variáveis contextuais na promoção da igualdade do acesso à escola e do sucesso educativo e valoriza a apropriação por parte da comunidade de instrumentos e recursos que facilitem a prossecução das finalidades da educação escolar. Neste artigo, estudamos o desenvolvimento do Programa TEIP numa escola situada num meio predominantemente rural do interior da Região Centro de Portugal, identificamos fatores críticos do projeto e problematizamos o envolvimento dos atores locais.Different contexts and greater heterogeneity in teaching are by-products of the comprehensive expansion of compulsory post-primary education, requiring a range of arrangements, methods and means to be put in place in order to guarantee equity and quality in formal education. The “Priority Intervention Educational Territory” program, known as TEIP in Portuguese, places an emphasis on territorial aspects and contextual variables in the promotion of equality of access to schools and educational success; it promotes the appropriation by communities of instruments and resources that facilitate the achievement of the goals of school education. This article examines the development of the TEIP program at a school located in a predominantly rural area in the Central Region of Portugal; it identities critical factors of the project, problems and the involvement of local actors in the educational project.porEscolaTerritórioIntervenção prioritáriaSchoolTerritoryPriority interventionPrograma de intervenção educativa: um estudo de casojournal article10.17648/educare.v10i19.108211981-4712