Reis, RicardoRamos, Daniel Leal2024-08-142024-08-142024-06-262024-05http://hdl.handle.net/10400.14/46262This dissertation aims to explore the internationalization of MD Group, a one-stop-shop Portuguese supplier of injection moulding solutions, which exports around 95% of its production. The company’s business is designing, engineering and manufacturing injection moulds and injection plastics parts. The study focuses on MD’s approach to global competitive factors, market trends, entry modes, international strategies and future opportunities, and how the company competes globally in light of all of these observations. This study is merely pedagogic and has the goal to exhibit the internationalization challenges and opportunities for MD Group and the injection moulding industry. Throughout the case, it is possible to identify MD’s resources and capabilities, network of business relationships and ability to identify new markets as crucial aspects of the company’s competitive advantage and at the core of its international strategy. Furthermore, MD’s internationalization strategy reflects a balance between high-quality standards in terms of production and customer relationship, and adapting to distinct market demands. Lastly, in the future the forecasted saturation of traditional automotive markets like Europe and North America are a challenge to take into consideration. Therefore, successful new ventures into significant markets such as India, China and eventually South Asia (i.e. Indonesia and Vietnam) will be crucial for MD’s international journey, as there are many psychic distances, competitive barriers and the possible need of product adaptation.Esta dissertação tem como objetivo explorar a internacionalização do grupo MD, um fornecedor português de soluções para moldes de injeção de plástico que exporta cerca de 95% da sua produção. O negócio da empresa enquadra-se no desenho, engenharia e fabrico de moldes de injeção e peças de injeção de plástico. O estudo foca-se na abordagem da MD a fatores competitivos globais, tendências de mercado, modos de entrada, estratégias internacionais e oportunidades futuras, e como a empresa compete globalmente à luz destas condições. Este estudo é meramente pedagógico e pretende demonstrar os desafios e oportunidades da internacionalização do grupo MD e da indústria de moldes de injeção. Durante o caso é possível identificar os recursos e capacidades, a rede de contactos empresariais e a capacidade de identificar novos mercados da MD como aspetos cruciais da vantagem competitiva da empresa e como o núcleo da sua estratégia internacional. Adicionalmente, a estratégia de internacionalização da MD reflete um balanço entre padrões de alta qualidade em termos de produção e relação com o cliente, e a adaptação a mercados distintos. Por último, no futuro a saturação projetada de mercados automóveis tradicionais assim como Europa e América do Norte são um desafio a ter em consideração. Consequentemente, novos empreendimentos em mercados significantes como China, Índia e eventualmente Sul da Ásia (Indonésia e Vietname) serão cruciais no caminho internacional da MD, visto que existem várias distâncias psíquicas, desafios competitivos e a possível necessidade de adaptação de produto.engInjection mouldingInternationalizationEntry modesInternationalization strategiesResources and capabilitiesBusiness relationshipsMoldes de injeçãoInternacionalizaçãoModos de entradaEstratégias de internacionalizaçãoRecursos e capacidadesRelações empresariaisLighting the world : the internationalization of MD GroupA iluminar o mundo : a internacionalização do Grupo MDmaster thesis203662806