Cardeal, Nuno César de Jesus GuerraJungeblodt, Oscar Maria2021-09-212021-09-212021-01-282021http://hdl.handle.net/10400.14/35071In 2020, the world economy suffered from the economic consequences of a global pandemic of the novel coronavirus SARS-CoV-2. The following case study describes a real-life scenario in which an economic crisis forced a German manufacturer of screws and fasteners to make fundamental strategic adjustments. The family business Heinrich Jungeblodt GmbH & Co.KG was held in the 4th generation and was heavily impacted by far-reaching cost savings and rationalization programs of its customers. The slump in demand for industrial products, rising manufacturing costs and the competitive pressure from Asia acted as a trigger for a strategic re-alignment. To reduce costs and to keep pace with the global competition, the company considered the establishment of an independent trading company.The case study serves as a pedagogical tool for participants to gain an understanding of how to compensate for negative effects in a crisis. It addresses relevant theoretical frameworks and concepts of strategy and organization theory. Additionally, the case offers the opportunity to individually develop appropriate adaptation strategies based on a thorough analysis of both internal and external factors. Finally, the case leads to a reflection on the extent to which production in Europe can be sustained if location factors and cost structures endanger competitiveness with the rest of the world.Em 2020, a economia mundial sofreu consequências económicas devido à pandemia provocada pelo novo coronavírus SARS-CoV-2. O estudo de caso apresentado descreve um cenário da vida real em que um fabricante alemão de parafusos e fixadores foi inevitavelmente forçado a fazer ajustamentos estratégicos fundamentais, devido a uma crise económica. A 4ª geração do negócio familiar Heinrich Jungeblodt foi fortemente afetada por extensos programas relativos à racionalização e poupança de custos, introduzidos pelos seus clientes. A queda na procura de produtos industriais, o aumento dos custos de produção e a pressão competitiva da Ásia desencadearam o desenvolvimento de um reajustamento estratégico. Outras iniciativas de externalização e a criação de uma empresa independente foram consideradas para reduzir os custos e acompanhar a concorrência global. O estudo de caso pretende servir como ferramenta pedagógica para os participantes adquirirem conhecimento sobre como compensar os efeitos negativos de uma crise. Cenários teóricos relevantes, conceitos de estratégia e organização são abordados. Além disso, o caso oferece a oportunidade de desenvolver individualmente estratégias de adaptação adequadas com base numa análise profunda de fatores internos como externos. Por fim, o caso leva a uma reflexão sobre em que medida a produção na Europa pode ser sustentada, se fatores como a localização e estruturação de custos colocarem em perigo a competitividade com o resto do mundo.engStrategy adaptionTurnaround strategiesResource-based viewSWOTVertical integrationOutsourcingBowman's strategy clockAdaptação estratégicaEstratégias de recuperaçãoVisão baseada em recursosIntegração verticalExternalizaçãoRelógio estratégico de BowmanBusiness adaptive strategies in crisis : the case of Heinrich Jungeblodtmaster thesis202656870