Roberts, Jessica StewartMarques, Sara Barateiro2024-02-212024-02-212024-01-122023-10http://hdl.handle.net/10400.14/44025This study aimed to look at the Portuguese context to assess the impact of media literacy on the use and trust of social media as a news source, and on susceptibility to misinformation. This investigation also aimed to fill a gap in media literacy and misinformation research, as it is mainly confined to younger population. By employing a quantitative cross-sectional survey of 259 participants, this study revealed that high levels of media literacy are associated with increased trust in social media as news source, greater likelihood of using social media as a main news source and a greater ability to distinguish false from real news. Results also demonstrated that Portuguese people’s media literacy levels and ability to discern false from real news are moderately high. Although the Portuguese population continues to rely heavily on traditional media, social media also plays a part in the population’s news consumption. However, trust levels in news on social media and using social media as a main news source remains low. Notably, age emerged as a crucial concern, with individuals older than 34 years old performing worst in most of this study’s analyses. This draws attention to the importance of continued research on media literacy across all age groups.Este estudo teve como objetivo analisar o contexto português avaliando o impacto da literacia dos media na utilização e confiança nas redes sociais como fonte de notícias e na suscetibilidade à desinformação. Esta investigação procurou também preencher uma lacuna na literatura sobre a literacia dos media e desinformação, uma vez que esta se limita maioritariamente a analisar a população mais jovem. Através de um inquérito online a 259 participantes, este estudo revelou que os elevados níveis de literacia dos media estão associados a uma maior confiança nas redes sociais como fonte de notícias, a uma maior probabilidade de utilizar as redes sociais como principal fonte de notícias e a uma maior capacidade em distinguir notícias falsas de notícias reais. Os resultados deste estudo também demonstraram que os níveis de literacia dos media dos portugueses e da capacidade de discernir notícias falsas são moderadamente elevados. Embora a população portuguesa continue a depender fortemente dos meios de comunicação tradicionais, as redes sociais também desempenham um papel significante no consumo de notícias da população. No entanto, os níveis de confiança nas notícias nas redes sociais e na utilização das redes sociais como principal fonte de notícias continuam baixos. Notavelmente, a idade surgiu como uma preocupação crucial, com participantes com idade superior a 34 anos apresentaram pior desempenho na maior parte das análises deste estudo. Isto salienta a importância da investigação contínua sobre a literacia dos media para todas as faixas etárias.engSocial mediaMedia literacyNews sourceMisinformationSusceptibility to misinformationRedes sociaisLiteracia dos mediaDesinformaçãoFonte de notíciasSuscetibilidade à desinformaçãoThe effect of media literacy on portguese people's use and trust of social media as a news source and susceptability to misinformationmaster thesis203476344