Celeste, Pedro Manuel Amador RodriguesCoutinho, Maria Domingas Corrêa Guedes de Azevedo2018-08-022018-02-262017http://hdl.handle.net/10400.14/25436Over the years, consumption habits have suffered some changes. The consumer has more access to information and, consequently, is more demanding when selecting goods and services. Moreover, and regarding, smoking habits, there is also a greater awareness of the harmful effects of tobacco and, so the attempts to quit this addiction are increasing. Faced with this reality, companies in the tobacco industry felt the need to keep up with trends and transform their strategies, which is the case of Tabaqueira. Tabaqueira, an affiliate of Philip Morris International, is a Portuguese firm, which has been in the market since 1927 and is responsible for the production and commerce of international tobacco brands. This company has invested in products with reduced risk and, in 2015, launched, in Portugal, IQOS, an electronic innovative device that is potentially less harmful than ordinary cigarettes since it has no combustion. With this thesis, I will try to understand what is the perception and acceptance of IQOS in the Portuguese market. Therefore, I will analyse the changes in smoking habits and examine the main reasons that led to the introduction of IQOS. Finally, I will explore the sustainability of Tabaqueira’s strategy.Ao longo dos anos os hábitos de consumo têm sofrido algumas alterações. O consumidor tem cada vez mais acesso à informação e consequentemente é mais exigente na escolha dos produtos. Em relação ao tabagismo existe também uma maior consciência dos malefícios associados ao tabaco que têm incentivado a tentativa de abandono deste vício. Face a esta realidade empresas inseridas no sector do tabaco sentiram a necessidade de acompanhar as novas tendências, alterando ou até mesmo reformulando as suas estratégias, como é o caso da Tabaqueira. A Tabaqueira, subsidiária da Philip Morris Internacional é uma empresa portuguesa que está presente no sector do tabaco desde 1927 e é responsável pela produção e comercialização de marcas internacionais e nacionais de tabaco. Ao longo dos anos, a empresa decidiu investir na categoria de produtos de risco reduzido e em 2015 a marca lançou em Portugal o IQOS, um dispositivo electrónico inovador que é potencialmente menos prejudicial para a saúde, uma vez que não tem combustão. O propósito da minha tese é perceber qual a aceitação e perceção do IQOS no mercado português. Desta forma, vou analisar as diferenças de comportamento do consumidor face ao tabagismo e quais os principais motivos para a introdução do IQOS. Consequentemente irei explorar a viabilidade da estratégia da Tabaqueira.engTabaqueira a Philip Morris international affiliate : the smoking behaviour : IQOS a new era?master thesis201888165